logo kenniscentrumsuikerenvoeding 50jaar website

 Onderzoek         Contact  FAQ

Nieuwe richtlijn voor beperking inname vrije suikers

De World Health Organization (WHO) heeft een richtlijn over de inname van vrije suikers gepubliceerd. Kenniscentrum suiker & voeding deelt de conclusie om de inname van vrije suikers te beperken, maar dan als onderdeel van een brede strategie om overgewicht te verminderen.

De richtlijn is opgesteld door een WHO-expertgroep. Ze hebben zowel gekeken naar tandcariës als naar het lichaamsgewicht. Om tandcariës tegen te gaan suggereert de WHO een wereldwijde richtlijn om de inname van vrije suikers (de van nature aanwezige suikers in fruit, groente en zuivelproducten vallen hier niet onder) te beperken tot minder dan 10% van de dagelijkse energie-inname en bij voorkeur tot slechts minder dan 5%. Dat laatste is erg weinig en in een westerse samenleving zoals in Nederland moeilijk haalbaar. Voor iemand die 2000 kcal per dag binnenkrijgt betekent 5 energieprocent dat er maar 100 kcal beschikbaar zijn voor vrije suikers. Dat wil zeggen 25 gram. Eén glas sinaasappelsap levert al 18 gram van nature aanwezige vrije suikers.

Voor vermindering van tandcariës is deze richtlijn voor de huidige Nederlandse situatie minder relevant. Mondhygiëne, fluoridetandpasta en maximaal zeven eet- en drinkmomenten per dag zijn – blijkens onderzoek – de belangrijkste maatregelen om een gebit gezond te houden. Voor de aanbeveling om vrije suikers verder terug te dringen tot 5 energieprocent zijn drie Japanse studies naar cariës uit de jaren vijftig/zestig gebruikt. De WHO vindt dat zelf een zwakke wetenschappelijke onderbouwing.

Met betrekking tot overgewicht en obesitas is duidelijk dat ook de consumptie van vrije suikers invloed heeft, omdat deze calorieën leveren. Het advies van de WHO om de inname van vrije suikers te beperken tot minder dan 10% van de energie-inname is niet gebaseerd op het voorkomen van overgewicht, maar het voorkomen van tandcariës. Het uitgangspunt van Kenniscentrum suiker & voeding is dat suiker wel past in een gevarieerd voedingspatroon. Suikers leveren geen specifiek risico voor overgewicht of chronische ziekten. Maar overconsumptie van suiker is niet goed. Dat geldt voor alle voedingsmiddelen, ook voor suiker. Teveel calorieën – ongeacht of ze afkomstig zijn van vetten, koolhydraten/suikers of eiwitten – dragen bij aan het ontstaan van overgewicht. In het kader van de bestrijding van overgewicht ondersteunen wij de aanbeveling van de WHO om de inname van vrije suikers te beperken om de inname van calorieën in balans te brengen met het verbruik. 10% van de energie-inname is goed haalbaar in een normaal consumptiepatroon waarin ook af en toe iets zoets wordt ingenomen.

In Nederland zijn de Richtlijnen goede voeding van de Gezondheidsraad leidend. Dit najaar worden nieuwe Richtlijnen gepubliceerd.

Lees meer over de discussie in onze WHO-nieuwsflits.

Informatiemap

informatiemapBent u diëtist, voedingskundige intermediair of beleidsmaker? Dan biedt de informatiemap van Kenniscentrum suiker & voeding u achtergrondgegevens zoals samenvattingen van wetenschappelijke literatuur, verschillende position papers en factsheets. Abonnees ontvangen enkele keren per jaar een update van (delen van) de inhoud.

Vraag gratis aan

deel deze pagina