logo KSV groot transparant

 Onderzoek         Contact  FAQ

Kristalsuiker onterecht aangewezen als veroorzaker van rimpels

Er is geen wetenschappelijk bewijs waaruit blijkt dat de consumptie van suiker rimpels veroorzaakt. Een TV-reclame van Parfumerie Douglas waarin suiker wordt neergezet als dé oorzaak van huidveroudering mag niet meer worden uitgezonden. Dat heeft het College van Beroep van de Stichting Reclame Code bepaald.

Suiker Unie geïnterviewd voor VoedingNu: 'Foodwatch houdt moderne heksenjacht op wetenschappers'

Op VoedingNu is er een interview verschenen met Paul Mesters, directeur van Suiker Unie en Andries Olie, verantwoordelijk voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen bij Suiker Unie. Zij spraken met VoedingNu over de zorgwekkende trend dat steeds meer wetenschappers niet meer voor hun mening durven uit te komen. Ze luiden de noodklok over de manier waarop het publieke debat over suiker wordt gevoerd.

Campagnestuk foodwatch: suggestief en tendentieus

Op dinsdag 19 augustus 2020 verscheen het campagnestuk ‘Big Sugar’ in Nederland – de versmelting tussen wetenschappers en de suikerindustrie van foodwatch. Volgens foodwatch gebruikt de suikerindustrie de wetenschap om suiker in een positief daglicht te stellen.

Symposium 50 jaar Kenniscentrum suiker & voeding

Normaal communiceren over suiker, hoe doe je dat? Hoe kun je de juiste feiten over suiker voor het voetlicht brengen, in een wereld waarin suiker vooral wordt afgeschilderd als iets wat niet goed is en wordt gedemoniseerd? En hoe kun je als wetenschapper nog geloofwaardig zijn als je samenwerkt met de (suiker)industrie? Het waren twee hoofdvragen die beantwoord werden tijdens jubileumsymposium van Kenniscentrum suiker & voeding dat op 21 november zijn vijftigjarig jubileum vierde met een middagsymposium in Kasteel de Hooge Vuursche in Baarn.

Suiker Unie gaat verder onder de naam: Cosun Beet Company

Focus op circulaire economie met de biet in de hoofdrol

Cosun Beet Company. Dat is de nieuwe naam die het voormalige Suiker Unie 2 juli bekendmaakte. ,,Een bedrijfsnaam die naadloos aansluit bij onze nieuwe strategie’’, zegt CEO Paul Mesters. ,,De suikerbiet is dé bron voor innovatieve en circulaire oplossingen. Dit gewas biedt fantastische mogelijkheden voor relevante maatschappelijke uitdagingen waar we nu voor staan.’’ 

Call for pre-proposals

Heeft u een interessant onderzoeksidee over suiker in gedachten? Kenniscentrum suiker & voeding heeft voor 2020 en 2021, € 40.000,- beschikbaar voor een of meerdere onderzoeksprojecten. Matching vanuit NWO of andere bronnen de voorkeur.

Lees hier verder hoe u kunt reageren en wat de voorwaarden zijn. 

Informatiemap nu digitaal beschikbaar!

informatiemapBent u diëtist, voedingskundige intermediair of beleidsmaker? Dan biedt de informatiemap van Kenniscentrum suiker & voeding u achtergrondgegevens zoals samenvattingen van wetenschappelijke literatuur, verschillende position papers en factsheets. Abonnees ontvangen enkele keren per jaar digitale updates van (delen van) de inhoud. Bekijk de complete informatiemap op www.suikerwetenschap.nl

 

Abonneer op updates

deel deze pagina