logo kenniscentrumsuikerenvoeding 50jaar website

 Onderzoek         Contact  FAQ

Het beste dieet is niet ingewikkeld

Wat is gezonde voeding? Sociale media staan bol van ideeën hierover van zelfbenoemde deskundigen. Hoe wijs je als gewichtsconsulent of praktijkondersteuner je cliënten hierin de weg? Baseer je op informatie waar een grote groep wetenschappers het over eens is. In Nederland hebben we daarvoor een prachtig instrument: de Richtlijnen goede voeding van de Gezondheidsraad, door het Voedingscentrum vertaald in praktische informatie. Dit is één van de lessen die de gewichtsconsulenten en praktijkondersteuners meenamen van de nascholing Koolhydraten en gewicht. Wat adviseer jij de cliënt? op 27 november 2018.

Aan de hand van recente voorbeelden uit de media gaf voedingsdocent Liesbeth Oerlemans MSc, handvatten om dieethypes te beoordelen. Kijk naar de afzender en naar de boodschap, is haar devies. Is de afzender bijvoorbeeld een onbekende of een commerciële partij, dan moeten we op onze hoede zijn. En als wordt verkondigd dat een voedingsmiddel dé oplossing is, zijn twijfels terecht. En onzin verspreidt beter. Gezond verstand is altijd een goede graadmeter.

Vruchtensap uit een champagneglas

Prof.dr. Brouns stelt dat de gemiddelde Nederlander veel te weinig vezels eet, met  stoelgangproblemen en allerlei algemene klachten tot gevolg. Vezelrijke voedingsmiddelen verdienen meer promotie. Zijn boodschap is duidelijk: meer volkoren producten, peulvruchten, noten en natuurlijk Fresh Fibers Daily. En hoewel de glykemische respons en de hoeveelheid koolhydraten van een sinaasappel en sinaasappelsap vrijwel gelijk zijn, is er verschil in gezondheidseffecten, omdat de vrucht vezelrijker is. Brouns: ‘Fruit gaat altijd boven sap. Maar in de praktijk kan sap de voorkeur hebben, omdat het gemakkelijker in gebruik is. Houd het dan op sap van één tot twee vruchten, passend in een champagneglas.’

Een dieet met een verbluffende bijwerking

Ook prof.dr. Lisbeth Mathus-Vliegen (maag-darm-leverarts) legt regelmatig populaire diëten en voedingsadviezen langs de wetenschappelijke meetlat. Meestal is haar conclusie: ‘niet volwaardig, niet veilig, te ingewikkeld of op de lange termijn niet succesvol.’ Hoewel maaltijdvervangers (Low Calorie Diets [LCD] en Very Low Calorie Diets [VLCD]) niet door BGN-leden geadviseerd mogen worden, bespreekt Mathus voor- en nadelen hiervan. Maaltijdvervangers kunnen ondersteunend werken, maar het gebruik ervan is moeilijk vol te houden en terugkeer naar ‘normale voeding’ vereist coaching. De internationale Diogenes study, waarbij deelnemers maaltijdvervangers gebruikten en vervolgens begeleiding kregen om het gewichtsverlies te behouden, vertoonde een verbluffende bijwerking: deze aanpak had niet alleen effect op de ouders, maar ook op hun kinderen!

Koolhydraatarm

Natuurlijk werden de populaire koolhydraatarme diëten door de verschillende sprekers onder de loep genomen. Zo besprak Brouns de recente studie van Seidelman et al.. Zijn conclusie: met een energiepercentage koolhydraten dat rond de 50 ligt (conform het advies van de Gezondheidsraad), loop je geen extra risico. Oerlemans verdiepte zich in de situatie in Leende, waar de bevolking op advies van twee artsen koolhydraten verruilde voor vetten. ‘De huisartsen geven een vertekend beeld. Het gemiddelde gewichtsverlies is geen 10 kilo in een halfjaar, maar 3 kilo, en het cholesterol van de deelnemers is gestegen.’

Gedragsverandering

De heilige graal voor diëtisten, praktijkondersteuners en hun cliënten is hoe ze ingesleten eetgedrag kunnen veranderen. Tom de Bruyne MSc, trainer in de Behavioural Design Academy, gaf de deelnemers inzicht in gedrag en nuttige tips om dat te beïnvloeden. Maar gedragsverandering blijft lastig. ‘Het is een ongelijke strijd die onze cliënten moeten voeren. Alleen topatleten hebben de discipline om nee te zeggen tegen alle verleidingen. En ze hebben een coach. Ook mensen met overgewicht hebben een coach nodig, die gedrag kan triggeren. Veelvuldig en effectief coachen is misschien wel het best bewaarde geheim voor succesvolle gedragsverandering.’

Tips voor gedragsverandering van Tom de Bruyne

  • Maak het zo eenvoudig mogelijk. Neem bijvoorbeeld bij trek eerst een stuk fruit. Dat voorkomt dat je chips of koek gaat eten.
  • Help cliënten om van nieuw gedrag een gewoonte te maken.
  • Maak minder eten gemakkelijk. Bijvoorbeeld door een klein bord te gebruiken.
  • Herframe gezonde keuzes positief: ‘Light en fresh’ klinkt positiever dan gezond.

Nieuwe Infokicks: informatieve filmpjes over suiker

Maakt suiker nu dik of niet? Is suiker verslavend? En waarom zit er eigenlijk suiker in voedingsmiddelen? Om uitleg en antwoord te geven op dergelijke vragen heeft Kenniscentrum suiker & voeding in samenwerking met wetenschappers op dit gebied een vijftal informatieve filmpjes gemaakt.

Bekijk alle infokicks

Informatiemap

informatiemapBent u diëtist, voedingskundige intermediair of beleidsmaker? Dan biedt de informatiemap van Kenniscentrum suiker & voeding u achtergrondgegevens zoals samenvattingen van wetenschappelijke literatuur, verschillende position papers en factsheets. Abonnees ontvangen enkele keren per jaar een update van (delen van) de inhoud.

Vraag gratis aan

deel deze pagina