logo kenniscentrumsuikerenvoeding 50jaar website

 Onderzoek         Contact  FAQ

Hoe vaak mogen kinderen op een dag iets eten?

Om tandcariës en tanderosie te voorkomen is het belangrijk het aantal eet- en drinkmomenten te beperken tot maximaal 7 per dag (3 hoofdmaaltijden: ontbijt, lunch, avondeten en maximaal 4 tussendoortjes). Belangrijke vuistregels: na eten of drinken minstens 2 uur niets meer nemen; één uur voor het tandenpoetsen geen zure producten eten of drinken en geen voeding of dranken na het laatste tandenpoetsen of mee naar bed nemen.

Achtergrondinformatie

Een constante belasting van verteerbare koolhydraten (zowel van nature aanwezige als toegevoegde suikers en zetmeel) zorgt voor een grotere kans op tandcariës. Onze totale suikerconsumptie heeft daar niet veel mee te maken en in de laatste decennia zijn we niet aanwijsbaar minder suiker gaan eten. De Nederlandse gebitten zijn sinds de jaren '70 sterk verbeterd. Het percentage kinderen met een cariësvrij gebit nam tussen 1980 en 2009 verder toe, maar de toename was in de latere jaren steeds minder groot. Het gebruik van fluoride(tandpasta), goede mondhygiëne en niet meer dan maximaal 7 eet- en drinkmomenten zorgen daarvoor. Het Basisadvies Voeding van het Ivoren Kruis is 3 hoofdmaaltijden: ontbijt, lunch, avondeten en maximaal 4 tussendoortjes per dag. Een goede vuistregel is: na eten of drinken minstens 2 uur niets meer nemen. Het advies is om één uur voor het tandenpoetsen geen zure producten te eten of te drinken. Ook geen producten waarop staat 'ongezoet' of 'zonder toegevoegde suikers', ze bevatten vaak wel suikers die van nature in het product (bijvoorbeeld fruit) zitten. Na het laatste tandenpoetsen niet meer eten of drinken. Water zonder prik, koffie, gewone thee zonder suiker en melk zijn niet cariogeen. Dit geldt ook voor producten volledig gezoet met suikervervangers (xylitol, sorbitol, mannitol, maltitol, sucralose, aspartaam, cyclamaat en andere).

De pauzehap en –drank, het vieruurtje en de (koffie- en thee)pauze thuis, vallen onder de tussendoortjes. Afhankelijk van leeftijd is het een moment om een basisvoedingsmiddel te eten of iets extra's zoals snoep, koek, snack of frisdrank.

Lees de details in:

Advies Cariëspreventie 2011

Richtlijnen goede voeding 2006

Truin GJ, Schuller AA, Poorterman JHG en Mulder J. Trends in de prevalentie van cariës bij de 6- en 12-jarige jeugd in Nederland. Nederlands Tijdschrift voor Tandheelkunde, 2010.

Nieuwsbrief: suiker in perspectief

sip43-2

Hier de tweede editie van nummer 43 van ‘Suiker in perspectief’. Nieuw in dit nummer de resultaten van de lang verwachte vijfde Voedselconsumptiepeiling (2012-2016). Het opvallendste resultaat: Nederlanders eten iets gezonder. Maar hoe zit het met de consumptie van koolhydraten en suikers? Zijn we er meer of minder van gaan eten? Lees het antwoord op deze vragen in deze tweede editie! En verder nieuw in dit nummer zijn de reacties van drie diëtisten op de resultaten van de Voedselconsumptiepeiling en de publicatie van het Nationaal Preventieakkoord, dat staatsecretaris Paul Blokhuis op vrijdag 23 november ondertekende. Veel leesplezier.

Nieuwe Infokicks: informatieve filmpjes over suiker

Maakt suiker nu dik of niet? Is suiker verslavend? En waarom zit er eigenlijk suiker in voedingsmiddelen? Om uitleg en antwoord te geven op dergelijke vragen heeft Kenniscentrum suiker & voeding in samenwerking met wetenschappers op dit gebied een vijftal informatieve filmpjes gemaakt.

Bekijk alle infokicks

Informatiemap

informatiemapBent u diëtist, voedingskundige intermediair of beleidsmaker? Dan biedt de informatiemap van Kenniscentrum suiker & voeding u achtergrondgegevens zoals samenvattingen van wetenschappelijke literatuur, verschillende position papers en factsheets. Abonnees ontvangen enkele keren per jaar een update van (delen van) de inhoud.

Vraag gratis aan

deel deze pagina