logo kenniscentrumsuikerenvoeding 50jaar website

 Onderzoek         Contact  FAQ

Zijn er sport- en beweegnormen waaraan we zouden moeten voldoen?

In Nederland werden tot 2017 verschillende normen gebruikt om vast te stellen of iemand voldoende beweegt: de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB), de Fitnorm en de Combinorm. Sinds 2017 worden, op advies van de Gezondheidsraad andere beweegrichtlijnen gehanteerd; de Beweegrichtlijnen 2017. Deze beweegrichtlijnen voor volwassenen en ouderen luidt als volgt:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • En: voorkom veel stilzitten.

Bij matig intensieve inspanning is alle ten minste matig intensieve beweging meegeteld, dus bijvoorbeeld in het huishouden, op school of het werk en in de vrije tijd.

Meer informatie:
De Beweegrichtlijnen 2017 van de Gezondheidsraad. 

Informatiemap nu digitaal beschikbaar!

informatiemapBent u diĆ«tist, voedingskundige intermediair of beleidsmaker? Dan biedt de informatiemap van Kenniscentrum suiker & voeding u achtergrondgegevens zoals samenvattingen van wetenschappelijke literatuur, verschillende position papers en factsheets. Abonnees ontvangen enkele keren per jaar digitale updates van (delen van) de inhoud. Bekijk de complete informatiemap op www.suikerwetenschap.nl

 

Abonneer op updates

deel deze pagina