logo kenniscentrumsuikerenvoeding 50jaar website

 Onderzoek         Contact  FAQ

Wat wordt er beoogd met het stimuleren van lichamelijke activiteit?

Regelmatige lichamelijke activiteit levert gezondheidswinst op. Matig intensieve lichamelijke activiteit, zoals (regelmatig) fietsen of stevig wandelen, heeft een gunstig effect op de gezondheid. Regelmatig voldoende bewegen verlaagt het risico op verschillende ziekten zoals coronaire hartziekten, diabetes type 2, beroerte, osteoporose, dikkedarmkanker, borstkanker en depressie. Intensieve lichamelijke activiteit, zoals hardlopen, voetballen en tennis bevordert bovendien de conditie van hart, vaten en longen. Het stimuleren van meer bewegen en sporten heeft dus een positieve invloed op de gezondheid. Voldoende lichaamsbeweging leidt tot een betere conditie van hart, bloedvaten en longen. Voldoende lichamelijke activiteit verlaagt ook het risico op het ontstaan van overgewicht. De kans op het krijgen van ziekten en aandoeningen, en overlijden daaraan, neemt af naarmate iemand meer uren per week actief is.

Meer informatie:
Stiggelbout M et al. De gezondheidswaarde van lichamelijke activiteit; een literatuurstudie. Leiden: TNO, 1998.

Department of Health and Human Services, 2008 Physical Activity Guidelines for Americans.

Haskell WL et al. Physical activity and public health: updated recommendation for adults from the American College of Sports Medicine and the American Heart Association. Medical Science in Sports and Exercise, 2007; 39(8): 1423-34.

US DHHS, U.S. Department of Health and Human Services. Physical activity and health: a report of the Surgeon General. Atlanta: U.S. Department of Health and Human Services, 1996.

Zie ook onze position paper Koolhydraten en sportvoeding.

Nieuwsbrief: suiker in perspectief

sip43-2

Hier de tweede editie van nummer 43 van ‘Suiker in perspectief’. Nieuw in dit nummer de resultaten van de lang verwachte vijfde Voedselconsumptiepeiling (2012-2016). Het opvallendste resultaat: Nederlanders eten iets gezonder. Maar hoe zit het met de consumptie van koolhydraten en suikers? Zijn we er meer of minder van gaan eten? Lees het antwoord op deze vragen in deze tweede editie! En verder nieuw in dit nummer zijn de reacties van drie diëtisten op de resultaten van de Voedselconsumptiepeiling en de publicatie van het Nationaal Preventieakkoord, dat staatsecretaris Paul Blokhuis op vrijdag 23 november ondertekende. Veel leesplezier.

Nieuwe Infokicks: informatieve filmpjes over suiker

Maakt suiker nu dik of niet? Is suiker verslavend? En waarom zit er eigenlijk suiker in voedingsmiddelen? Om uitleg en antwoord te geven op dergelijke vragen heeft Kenniscentrum suiker & voeding in samenwerking met wetenschappers op dit gebied een vijftal informatieve filmpjes gemaakt.

Bekijk alle infokicks

Informatiemap

informatiemapBent u diëtist, voedingskundige intermediair of beleidsmaker? Dan biedt de informatiemap van Kenniscentrum suiker & voeding u achtergrondgegevens zoals samenvattingen van wetenschappelijke literatuur, verschillende position papers en factsheets. Abonnees ontvangen enkele keren per jaar een update van (delen van) de inhoud.

Vraag gratis aan

deel deze pagina