logo

 Onderzoek         Contact  FAQ

Wat wordt er in Nederland gedaan om een gezonde leefstijl te bevorderen?

Om een gezonde leefstijl te bevorderen wordt onder andere voorlichting gegeven (zoals 'eet elke dag 2 stuks fruit en 200 g groenten', 'stoppen met roken heeft onmiddellijk een gunstig effect op de gezondheid' en 'voldoende bewegen bevordert de kwaliteit van leven') en worden wetten en regelgeving aangepast (zoals voedingsinformatie op de verpakking en het niet roken in openbare gebouwen). Het beleid van de overheid is er op gericht om de consument te verleiden tot een gezonde keuze: de gezonde keuze moet de gemakkelijke keuze worden.

Achtergrondinformatie: voeding

Onderdeel van het beleid gericht op een gezonde leefstijl is het bevorderen van een voedingspatroon dat voldoet aan de Richtlijnen goede voeding. Dat bestaat uit het bereiken en behouden van een normaal lichaamsgewicht, verlagen van de inname van verzadigd vet, transvetzuren en zout, verhogen van de inname van groenten en fruit, (vette) vis en vezels, voorkomen van overmatig alcoholgebruik, tandcariës/tanderosie (Gezondheidsraad 2006).

Achtergrondinformatie: roken

In 2010 was roken de oorzaak voor ruim 19.000 sterfgevallen in Nederland, (longkanker, COPD en kanker in het hoofdhalsgebied). Roken is ook een risicofactor voor andere aandoeningen zoals hart- en vaatziekten. Ook bij mensen die in een omgeving verkeren waar wordt gerookt (passief roken) hebben een grotere kans op onder meer longkanker en hart- en vaatziekten. Sinds 2004 schommelt het percentage rokers rond de 28%. Stoppen met roken heeft onmiddellijk effect. De conditie verbetert en op langere termijn neemt de kans op een hartinfarct (en op den duur ook het risico op longkanker) af.

Lees de details in:

www.stivoro.nl (Stichting Volksgezondheid en Roken)

Achtergrondinformatie: bewegen

Voldoende bewegen bevordert de gezondheid en de kwaliteit van leven. Regelmatig matig intensief bewegen (zoals fietsen, stevig wandelen) verlaagt het risico op coronaire hartziekten, diabetes, beroerte, botontkalking, dikke darmkanker en borstkanker. Intensief bewegen (zoals hardlopen, voetballen, tennis) is bovendien goed voor de conditie van hart en longen. Dat wordt de cardiorespiratoire fitheid genoemd. Om gezond te blijven is het nodig tenminste vijf dagen per week 30 minuten matig intensief (dat wil zeggen een iets hogere hartslag en ademhaling) te bewegen. Dat is de Nederlandse Norm Gezond Bewegen. Voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht ligt de norm hoger: tenminste 60 minuten per dag. De 30 of 60 minuten hoeven niet in één keer te worden gehaald, het kan ook in blokjes van minimaal 10 minuten.

Lees de details in:

Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen: www.nisb.nl

Recente cijfers over bewegen: statline.cbs.nl/statweb/

Nieuwsbrief: suiker in perspectief

sip42

Kinderen is het thema van ‘Suiker in Perspectief’ editie 42. De eerste 1000 dagen van een kind zijn bepalend voor de rest van zijn leven, vertelt prof. dr. Tessa Roseboom. ‘Er is geen gemakkelijke oplossing om de groenteconsumptie van kinderen te verhogen’, aldus onderzoeker Vera van Stokkom (Msc). ‘Maar kindervoorkeuren zijn te veranderen.’ Lees ook de interviews met onder andere dr. ir. Astrid Postma-Smeets over de Schijf van Vijf die jonge kinderen weinig speelruimte biedt en met prof.dr. Cor van Loveren: ‘Ik vind het opvallend dat mondgezondheid bij kinderen in de afgelopen jaren niet beter is geworden.’

Nieuwe Infokicks: informatieve filmpjes over suiker

Maakt suiker nu dik of niet? Is suiker verslavend? En waarom zit er eigenlijk suiker in voedingsmiddelen? Om uitleg en antwoord te geven op dergelijke vragen heeft Kenniscentrum suiker & voeding in samenwerking met wetenschappers op dit gebied een vijftal informatieve filmpjes gemaakt.

Bekijk alle infokicks

Informatiemap

informatiemapBent u diëtist, voedingskundige intermediair of beleidsmaker? Dan biedt de informatiemap van Kenniscentrum suiker & voeding u achtergrondgegevens zoals samenvattingen van wetenschappelijke literatuur, verschillende position papers en factsheets. Abonnees ontvangen enkele keren per jaar een update van (delen van) de inhoud.

Vraag gratis aan

deel deze pagina