logo

 Onderzoek         Contact  FAQ

Reactie: talkshow Jinek over toegevoegde suikers

Naar aanleiding van de talkshow van Jinek op vrijdag 15 juni 2018 (om 22:45 uur bij KRO-NCRV op NPO 1) met journalist Teun van de Keuken en Hanneke Dessing -  algemeen directeur van het Diabetes Fonds - over toegevoegde suikers, zetten wij een aantal feiten over suikers op een rij.

Verborgen suikers

Volgens Teun van de Keuken zit niet in alleen frisdrank, koek en snoep veel suiker, maar ook in producten waar je het niet verwacht. Toegevoegde suikers in producten waar je ze niet verwacht, de zogenaamde ‘verborgen suikers’ zitten met name in hartige producten, zoals groenteconserven, sladressings, vleeswaren en sauzen. Deze producten smaken niet (overduidelijk) zoet, dus verwacht men over het algemeen niet dat aan deze producten suiker is toegevoegd.

Hoeveel ‘verborgen suikers’ eten we nu eigenlijk?

Volgens Teun van de Keuken krijgen we door de consumptie van dit soort producten alsnog veel suiker binnen. Volgens onderzoek van Wageningen University eten Nederlanders gemiddeld 4 gram ‘verborgen suikers’ per dag. Dit is slechts 1 suikerklontje en minder dan 1% van de totale dagelijkse energie-inname. De rest van de toegevoegde suikers (in totaal 71 gram) krijgen we binnen met het eten van producten waar men wel bewust is van de aanwezigheid van suikers: frisdrank, koek, snoep, etc.

Meer informatie over ‘verborgen suikers’, bekijk deze factsheet.

Te veel calorieën zijn het probleem

De focus op alleen suiker in relatie met diabetes type 2 is een éénzijdige versimpeling van het probleem. Diabetes type 2 wordt niet veroorzaakt door suiker per se. Wel kan het gebruik van te veel suiker (net als de andere energieleverende voedingsstoffen) bijdragen aan overgewicht, een belangrijke risicofactor voor het ontwikkelen van diabetes type 2. Daarnaast leidt consumptie van vloeibare suikers (denk aan frisdrank en vruchtensap) gemakkelijk tot overconsumptie (ze verzadigen namelijk minder dan vaste suikers of andere vaste calorieën), hetgeen overgewicht veroorzaakt. Om die reden adviseert de Gezondheidsraad om zo min mogelijk suikerhoudende dranken te drinken. Naast overgewicht zijn weinig lichaamsbeweging en roken belangrijke leefstijlrisicofactoren. Een gezond lichaamsgewicht, voldoende beweging en een evenwichtige voeding vormen de kern van een leefstijl die de kans op diabetes type 2 zo klein mogelijk houdt.

Meer informatie over suiker en diabetes, bekijk deze position paper.

Te veel suiker?

Hanneke Dessing van het Diabetes Fonds beweert dat we in Nederland 25-30 suikerklontjes* per dag binnen krijgen en dat dit 1.5 tot 2 keer meer is dan de aanbevelingen. Hierbij worden steeds de kwantitatieve aanbevelingen (<10 energieprocent vrije suikers, ofwel 12,5/15 suikerklontjes per dag) van de Wereldgezondheidsorganisatie aangehaald.

Echter, de kwantitatieve richtlijnen zijn enkel gebaseerd op het verband tussen suikers en tandcariës, niet op het verband tussen suikers en overgewicht. Bovendien geven de onderzoekers betrokken bij de WHO-adviezen aan dat de kwantitatieve richtlijn van <10 energieprocent vrije suikers gebaseerd is op matig bewijs. 

*Uit onderzoek van Wageningen University blijkt inderdaad dat Nederlanders dagelijks gemiddeld 122 gram totaal suikers innemen (25-30 suikerklontjes). Dit zijn toegevoegde suikers uit zowel producten zoals koek, gebak en frisdrank als van nature aanwezige suikers uit groente, fruit en melk. De totale hoeveelheid suikers is niet te vergelijken met de WHO-richtlijnen voor vrije suikers. De inname van vrije suikers is in Nederland gemiddeld 81 gram, dit staat gelijk aan 18,5 suikerklontjes. Vrije suikers zijn alle suikers die toegevoegd zijn door de producent of consument als ook suikers die van nature aanwezig zijn in honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat. Toegevoegde en van nature aanwezige suikers zijn fysiologisch identiek. Beide type suikers leveren 4 kilocalorieën per gram.

Ons standpunt

Kenniscentrum suiker & voeding is van mening dat:

Het debat over diverse voedingsstoffen moeten worden gevoerd in perspectief van het totale voedingspatroon. De discussie over suiker moet gevoerd worden op basis van wetenschappelijke feiten. In het kader van overgewicht en obesitas tellen alle calorieën mee, ook die van suiker. Overconsumptie is daarbij niet goed. Diabetes type 2 wordt niet veroorzaakt door consumptie van suiker, maar hoofdzakelijk door overgewicht. Voor de preventie van overgewicht en diabetes type 2 is een lage inname van suikerhoudende dranken wel van belang.

 

Nieuwsbrief: suiker in perspectief

sip43-2

Hier de tweede editie van nummer 43 van ‘Suiker in perspectief’. Nieuw in dit nummer de resultaten van de lang verwachte vijfde Voedselconsumptiepeiling (2012-2016). Het opvallendste resultaat: Nederlanders eten iets gezonder. Maar hoe zit het met de consumptie van koolhydraten en suikers? Zijn we er meer of minder van gaan eten? Lees het antwoord op deze vragen in deze tweede editie! En verder nieuw in dit nummer zijn de reacties van drie diëtisten op de resultaten van de Voedselconsumptiepeiling en de publicatie van het Nationaal Preventieakkoord, dat staatsecretaris Paul Blokhuis op vrijdag 23 november ondertekende. Veel leesplezier.

Nieuwe Infokicks: informatieve filmpjes over suiker

Maakt suiker nu dik of niet? Is suiker verslavend? En waarom zit er eigenlijk suiker in voedingsmiddelen? Om uitleg en antwoord te geven op dergelijke vragen heeft Kenniscentrum suiker & voeding in samenwerking met wetenschappers op dit gebied een vijftal informatieve filmpjes gemaakt.

Bekijk alle infokicks

Informatiemap

informatiemapBent u diëtist, voedingskundige intermediair of beleidsmaker? Dan biedt de informatiemap van Kenniscentrum suiker & voeding u achtergrondgegevens zoals samenvattingen van wetenschappelijke literatuur, verschillende position papers en factsheets. Abonnees ontvangen enkele keren per jaar een update van (delen van) de inhoud.

Vraag gratis aan

deel deze pagina