logo KSV groot transparant

 Onderzoek         Contact  FAQ

Reactie: tv-uitzending Radar ‘suikeroverschot bij kinderen’

Naar aanleiding van de tv-uitzending van Radar op maandag 27 maart 2017 (om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1) over een suikeroverschot bij kinderen, zetten wij een aantal feiten over suikers op een rij. 

Consumptie van suikers bij kinderen (van 7 tot 18 jaar)

Toegevoegde suikers

  • Gemiddeld 79 tot 106 gram* per dag (dit is 29 tot 39 kg per jaar)
  • Toegevoegde suikers zijn alle suikers die de fabrikant of jijzelf toevoegt tijdens de productie en bereiding van voedingsmiddelen (bijvoorbeeld tafelsuiker of honing). Van nature aanwezige suikers horen hier dus niet bij (zoals de suikers in fruit en melkproducten).

Totaal suikers

  • Gemiddeld 125 tot 153 gram* per dag (dit is 46 tot 56 kg per jaar)
  • Totaal suikers zijn van nature aanwezige suikers (bijvoorbeeld uit fruit en melkproducten (melksuiker)) en toegevoegde suikers samen.

Vrije suikers

  • Gemiddeld 92 tot 118 gram* per dag (dit is 34 tot 43 kg per jaar)
  • Vrije suikers zijn toegevoegde suikers en de suikers aanwezig in vruchtensappen en vruchtenconcentraat.

*Spreiding afhankelijk van leeftijd en geslacht.  

Weinig ‘verborgen suikers’

  • Gemiddelde consumptie: 4 gram per dag (ongeveer een slokje appelsap)
  • 'Verborgen suikers’ zijn toegevoegd aan producten waarvan de consument het niet direct verwacht. Ze zitten in soepen, sauzen, vleeswaren, hartige snacks en bijvoorbeeld kant-en-klaargerechten.
  • Voorbeelden van functies van ‘verborgen suikers’:
    • Drager van kruiden/aroma’s
    • Fermentatie (voorbeeld: kleine hoeveelheid toegevoegd aan brooddeeg ten behoeve van het gistingsproces)
  • Belangrijkste bijdrage aan onze inname van toegevoegde suikers komt van 'zoete’ producten als frisdrank, cake en koek, sap, suiker en snoep.

Ons standpunt

Wij zijn van mening dat overconsumptie van suiker(s) niet wenselijk is en dus voorkomen moet worden. In het kader van het verminderen van overgewicht en obesitas (ook bij kinderen!) tellen alle calorieën mee, dus ook die van suiker. Men moet kritisch zijn in het gebruik van suikerhoudende frisdranken, omdat deze weinig verzadigen in tegenstelling tot vaste suikerhoudende voedingsmiddelen. Suiker met mate past in een gezonde voeding, conform de adviezen van de Gezondheidsraad.

 

Informatiemap nu digitaal beschikbaar!

informatiemapBent u diëtist, voedingskundige intermediair of beleidsmaker? Dan biedt de informatiemap van Kenniscentrum suiker & voeding u achtergrondgegevens zoals samenvattingen van wetenschappelijke literatuur, verschillende position papers en factsheets. Abonnees ontvangen enkele keren per jaar digitale updates van (delen van) de inhoud. Bekijk de complete informatiemap op www.suikerwetenschap.nl

 

Abonneer op updates

deel deze pagina