Suiker in perspectief editie 30 | november 2014 - page 8

Breder informeren
Markus pleit nadrukkelijk ook voor transparante
meer realistische vertaling van dergelijke
wetenschappelijke bevindingen naar het brede
publiek. ‘Dat is voor de wetenschap zelf van belang
maar ook voor beroepsbeoefenaren als diëtisten,
artsen, voedingskundigen en therapeuten die hun
adviezen en behandelstrategieën idealiter op
wetenschappelijke kennis baseren.’ Hij wil met deze
leerstoel ook de aandacht van professionals vestigen
op de wijze waarop functionele voedingsclaims
ontstaan en hoe men deze kritisch moet benaderen.
‘Tot nu toe is het bijna altijd zo dat de uitkomst die
door iemand met veel overtuiging wordt neergezet,
veel minder positief is dan men beweert. Een
bewering kan interessant zijn, maar je moet die niet
direct voor zoete koek accepteren. Ik merk in de
praktijk dat niet alleen het Nederlandse publiek
maar ook collega’s binnen de wetenschap sommige
beweringen geloven omdat er een onderzoek is
gepubliceerd dat een dergelijke ‘claim’ onderschrijft.
Maar de waarheid komt veelal niet uit één of twee
studies, maar kan het beste worden benaderd
wanneer de uitkomsten van zoveel mogelijk louter
wetenschappelijke, goed uitgevoerde studies die op
dat gebied zijn uitgevoerd met elkaar worden
vergeleken. Pas dan, met dergelijke meta-analyses,
kom je met een genuanceerd, onderbouwd verhaal.
Als mijn leerstoel tot een dergelijk breder besef kan
bijdragen wat betreft relaties tussen voeding,
hersenen en gedrag, dan is onze aanpak geslaagd.’
8|
Voeding, hersenen en gedrag
Suiker in perspectief, november 2014
‘Het Kenniscentrum levert een bijdrage aan het
NWO-onderzoek dat door Rob Markus wordt
uitgevoerd. We willen het kennisniveau van de
gezondheidsaspecten van suiker in onze voeding
verhogen. Deze nieuwe leerstoel is belangrijk om
onderzoek en kennis op het gebied van cognitie en
gedrag op een hoger wetenschappelijk niveau te
brengen.’ Dr.ir. Janine Verheesen,
directeur Kenniscentrum suiker & voeding.
VOEDING, HERSENEN & GEDRAG
1,2,3,4,5,6,7 9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,...22
Powered by FlippingBook