Suiker in perspectief editie 53 | september 2021

Wat is kunstmatige intelligentie? Kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence, AI) is een concept waarbij computers taken uitvoeren waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is. Een machine met AI vertoont mensachtige vaardigheden, zoals redeneren, leren, plannen en creativiteit inzetten. Hij kan de menselijke intelligentie nabootsen om taken uit te voeren en zichzelf verbeteren op basis van de vergaarde informatie. Een vrij algemeen geaccepteerde test om vast te stellen of er sprake is van AI, is de zogenaamd Turing test van de Engelse wiskundige Alan Turing. Deze test komt erop neer dat als een computer iemand voor de gek kan houden en deze kan laten geloven dat hij een mens is, de computer intelligent moet zijn. Voor zo'n test moeten de omstandigheden zodanig worden gemaakt dat de proefpersoon niet ziet met wie hij of zij praat, bijvoorbeeld door via een toetsenbord met iemand in een andere kamer te communiceren. persoonlijke advies vindt automatisch plaats. De mEET kan ook de eetsnelheid vaststellen. Dit kan de basis zijn voor het advies om langzamer te eten. Het opslaan van alle gegevens maakt tal van analyses mogelijk, waarbij ook kunstmatige intelligentie ingezet kan worden.” Ethische dilemma’s Door het opslaan van de gegevens komen grote databestanden tot stand. Hierbij spelen ethische vraagstukken, aangezien het om persoonlijke informatie gaat. Lasschuijt zegt daarover: “Het begint met de goedkeuring van het onderzoek door de medisch-ethische commissie. Daarnaast moet iedere deelnemer toestemming geven op basis van de verstrekte informatie ( informed consent ). Bij het beheer en de analyse van de gegevens staat dataprivacy voorop. We zijn bijvoorbeeld van plan om het eetgedrag te filmen en daarbij komt de persoon in beeld. Om dat niet te hoeven opslaan en een analyse uit te kunnen voeren zonder dat daar mensenogen voor nodig zijn, ontwikkelen we een filmcamera die de gegevens direct verwerkt waardoor de originele beelden afgeschermd blijven. De databestanden waarmee analyses plaatsvinden bevatten geen gegevens waarmee deelnemers herkend of getraceerd kunnen worden.” Meten is weten Het motto van Lasschuijt is “meten is weten”: “Het programma is een succes wanneer we in staat zijn de voedsel-consumptie nauwkeuriger te meten. Het is uniek dat we met de inzet van technologie kunnen nagaan wat mensen aan voedingsmiddelen consumeren. Een advies kan ter plekke en directer tot stand komen. Hierdoor vervalt veel handwerk, rekenen met Meten is weten |7 Suiker in perspectief, september 2021 pen en papier is bijvoorbeeld niet meer nodig, en dat komt de nauwkeurigheid ten goede. Dit helpt professionals, zoals diëtisten, om beter voedings- advies te kunnen geven. De nadruk kan dan immers komen te liggen op de uitleg van het advies en het motiveren van de voorgestelde gedragsverandering in plaats van het achterhalen van wat iemand eet.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzYzNDc=