Suiker in perspectief editie 46 | oktober 2019

4| Alle voedselkeuzelogo’s hebben voor- en nadelen Suiker in perspectief, oktober 2019 Alle voedselkeuzelogo’s hebben voor- en nadelen “De FNLI vindt de totstandkoming van een voedsel- keuzelogo dat gesteund wordt door alle belangheb- benden en gefundeerd is op degelijk onderzoek heel belangrijk”, zegt Grit over het toekomstige voedselkeuzelogo. Ze is dan ook blij verrast dat voor de door de FNLI geplande bijeenkomst over dit thema, zich meer dan tachtig leden hebben gemeld. Tijdens deze vergadering wordt door VWS een toelich- ting gegeven op het keuzeproces en het onderzoek naar het consumentenbegrip. Ook worden er de resultaten besproken van een literatuurstudie van het RIVM en het Voedingscentrum naar de mogelijke verbinding tussen een logo en de Schijf van Vijf. Schijf van Vijf “De officiële factsheet over de resultaten van deze deskstudie is nog niet gepubliceerd, maar ik weet in elk geval dat een belangrijke conclusie uit het onderzoek is, dat geen van de voorgestelde logo’s gemakkelijk in lijn te brengen is met de Schijf van Vijf. Toch is dat een belangrijke voorwaarde die in het Preventieakkoord aan het nieuwe voedselkeuze- logo wordt gesteld.” De drie logo’s die zijn vergeleken (en wellicht in aanmerking komen om het nieuwe Nederlandse voedselkeuzelogo te worden), zijn Keyhole, Multiple Traffic Light en Nutri-Score. “De voorkeur van het FNLI gaat uit naar een Europees logo, maar dat lijkt nagenoeg onmogelijk, omdat binnen de EU de meningen over een logo enorm uiteenlopen. Het Keyhole-logo heeft de meeste overeenkomsten met de Schijf van Vijf. Nadeel van dit logo is dat het in Nederland niet erg bekend is en dat het alleen op ‘gezonde’ producten geplakt mag worden. Producten die niet voldoen aan de criteria krijgen met het Keyhole-systeem helemaal geen logo, wat het voor de consument lastig maakt producten te vergelijken.” Voor- en nadelen Alle onderzochte logo’s hebben volgens Grit voor- en nadelen: “De Nutri-Score is een systeem waarmee producten als geheel worden beoordeeld. Dat is handig, want alle producten krijgen een score, maar als je bijvoorbeeld alleen op zout of verzadigd vet wilt Eind dit jaar wordt het nieuwe voedselkeuzelogo gekozen. “De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) respecteert hierin het proces en de uiteindelijke keuze van het ministerie van VWS”, zegt Dr. Christine Grit, Manager Voeding & Gezondheid bij de FNLI. “Ik hoop dat de bedrijven die we vertegenwoordigen hetzelfde doen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NzYzNDc=