Suiker in perspectief editie 46 | oktober 2019

Alle voedselkeuzelogo’s hebben voor- en nadelen |5 Suiker in perspectief, oktober 2019 letten, heb je aan dit logo niets. Met het Multiple Traffic Light is het precies andersom: als je een product op een bepaalde voedingsstof wilt waarderen is het prima, maar over het gehele product in de context van gezonde voeding zegt het niet veel. Ik kan niet voorspellen hoe VWS al deze factoren gaat wegen. Een definitieve uitspraak verwacht ik ook niet voor eind oktober; in elk geval pas nadat de resulta- ten van het consumentenonderzoek en de deskstudie officieel bekend zijn gemaakt.” Wonderen Maar welk logo het ook wordt en hoe belangrijk het ook gevonden wordt door alle belanghebbenden, volgens Grit mag je er geen wonderen van verwach- ten: “Ik hoop dat het een logo wordt dat niet te ingewikkeld is en waarmee de consument in een oogopslag kan zien of een product voor hem of haar de goede keuze is. Maar je moet niet verwachten dat iedereen vervolgens ook radicaal andere keuzes gaat maken. Er zijn natuurlijk mensen die graag gezond willen eten, maar er allemaal niet veel van snappen. Ik denk dat een logo deze groep op een laagdrempeli- ge manier informatie kan verschaffen. Consumenten die al een beetje een idee hebben over hoe voeding in elkaar zit, gaan daar nu vaak uit zichzelf al naar op zoek.” Effect “Bedrijven zullen natuurlijk graag een logo op hun producten plakken als ze een mooie score hebben. Sommige voedingsmiddelen, zoals koekjes en snoepjes, zullen er vermoedelijk met geen enkel logo voordelig uitkomen. Dat is inherent aan de product- groep: snoep eet je voor het ‘lekker’ en niet voor het ‘gezond’. Maar het is heus niet zo dat als er een rode sticker op een zak drop komt te staan, consumenten ineens denken: Oh, is dat zo ongezond, dat had ik nou nooit gedacht. Ik denk niet dat een lage score op een logo veel effect zal hebben op de verkoop van dit soort etenswaren. Je hebt immers andere redenen om hiervan te willen eten. En gelukkig kan dat ook, want het is eenvoudigweg niet zo dat je alleen maar producten zou mogen eten die in de Schijf van Vijf staan. Een effect van een voedselkeuzelogo is waarschijnlijk wel dat producenten hun best zullen doen een betere score te krijgen met hun product. Dat was ook het geval toen het Vinkje werd ingevoerd. De plotselinge afschaffing van dat Vinkje heeft nu overigens tot gevolg dat veel bedrijven niet zomaar meer een logo op hun verpakking willen zetten. Zij zien graag dat het keuzeproces dit keer gedegen verloopt en wach- ten de onderzoeken af. Voor deze bedrijven is het dan ook lastig dat een aantal producenten al een uitgesproken keuze heeft gemaakt voor een bepaald logo. Ook voor ons, het FNLI, is dat onhandig. Wij vertegenwoordigen immers het collectief van de gehele levensmiddelenindustrie.” DR. CHRISTINE GRIT

RkJQdWJsaXNoZXIy NzYzNDc=