Suiker in perspectief editie 46 | oktober 2019

Wat en hoe eet een renner op een dag? 1 ontbijt (dat wel 1850 kcal kan leveren!) 2 herstelmaaltijden tijdens de busrit (500-700 kcal) 1 diner in buffetvorm in het hotel (kan wel 1,5 kg wegen) 1 avondsnack En op de fiets: sport- en rijstrepen, puddingbroodjes met optimale verhouding glucose-fructose (favoriet!), gelletjes (innovatie: gel die van binnenuit koelt). Totaal 4.000-10.000 kcal per dag, afhankelijk van de persoon, of ze sprinter of klassementrijder zijn, of het een bergetappe is of een vlak parcours, of het warm is of dat het regent. Tijdens de bergetappes wordt een laag-vezel-strategie gevolgd om minder vocht vast te houden. Ze krijgen wel de goede soorten vezels, in verband met de darmwerking, aangevuld met een gembershotje, pruimenpuree en/of groentesap. Kijktip: De avondetappe, https://www.npostart.nl/nos-de- avon…/13-07-2019/POW_04304526. Vanaf de dertigste minuut is Karin aan het werk te zien in haar foodtruck en komen renners in beeld die tot op de gram nauwkeurig opscheppen met behulp van de app. Wat is het verschil tussen de Tour de France en een balletvoorstelling? |17 Suiker in perspectief, oktober 2019 Zelf ontwikkelde energierepen Tijdens haar danscarrière liep ze er tegenaan dat er niets te koop was dat je in enkele minuten, bijvoorbeeld tijdens het omkleden bij een voorstelling, kon eten of drinken om daarna weer vol energie verder te kunnen. Ze ontwikkel- de zelf energierepen die aan haar eisen voldeden. Toen ze als stagiaire de Nederlandse Olympische baan- wielrenners begeleidde en ook de maaltijden voor hen verzorgde, kregen de renners ook ‘haar’ repen. Jumbo-Visma had een nieuw voedingsprogramma met een app ontwikkeld en zocht een sportdiëtist die tijdens de trainingsstages en wedstrijden voor de renners wilde koken. Zo kwamen ze via-via bij Karin terecht, die deze uitdaging graag aannam. Kan ze wel koken? Karin startte in januari 2019 als diëtist/kok voor het wielrenners team en stond in de hotelkeukens op haar laptop te turen, terwijl de koks die voor andere teams kookten haar argwanend aankeken. Kon ze wel koken? Er werd ook een beetje lacherig naar de renners van het team gekeken, omdat zij aan het buffet op hun telefoon keken en al hun voeding op de gereedstaande weegschalen afwogen. Tijdens de Tour de France kookte Karin voor het eerst in haar ‘eigen’ foodtruck. De andere teams kijken inmiddels niet meer vreemd op van de weegschalen op de buffet- tafels. En wat vinden de renners waar Karin voor kookt ervan? “Ze moesten even wennen, maar nu zijn ze heel enthousiast! Ik heb heel veel met hen gespro- ken en weet wat ze lekker vinden. In hun persoonlijke programma’s houd ik hier ook rekening mee. Net als veel niet-renners was een aantal renners bang voor koolhydraten en suikers, omdat deze vocht vasthou- den in het lichaam en ze voor bergetappes niet wilden aankomen. Ik heb hen echt moeten overtuigen. Ze zijn nu veel relaxter, want voorheen waren ze er erg mee bezig of ze wel genoeg, maar ook niet te veel aten en of ze wel goed konden herstellen. Nu kunnen ze zich volledig focussen op het fietsen. En, wat natuurlijk ook heel belangrijk is, ze voelen zich veel langer goed, ook nog na twee of drie weken koersen!”

RkJQdWJsaXNoZXIy NzYzNDc=