Suiker in perspectief editie 46 | oktober 2019

Vertegenwoordigen gezondere productverpakkingen Vertegenwoordigen normale productverpakkingen Waarom een ‘light’-product geen lichtblauwe verpakking moet hebben |13 Suiker in perspectief, oktober 2019 productlijnen te communiceren. Denk aan de ver- schillende kleuren melkpakken: donkerblauw moet toch volle melk zijn en lichtblauw halfvolle melk. Fabrikanten maken vaak gebruik van verschillende verpakkingskleuren of een variatie in kleurintensiteit om onderscheid te maken tussen de normale variant van hun product en de gezondere (denk aan lightpro- ducten). De verpakking van de gezondere variant is vaak minder intens, of koeler van kleur. Zo hebben lightproducten vaak een lichtblauwe verpakking. Voor haar onderzoek naar onder meer de invloed van verpakkingen op de aantrekkelijkheid van een product en op hoe gezond consumenten het product achten (1), paste Tijssen een aantal verpakkingen op drie kleuraspecten aan: 1) de tint, 2) de helderheid (de hoeveelheid wit toegevoegd aan de kleur) en 3) de verzadiging (de intensiteit van de kleur). Consumenten bleken verpakkingskleuren die vaak gebruikt worden voor de ‘gezondere’ producten (dus met minder intense, of koelere kleuren) inderdaad sterker te associëren met gezondheid. Verpakkings- kleuren die vooral gebruikt worden bij de ‘norma- le’ variant werden juist sterker geassocieerd met aantrekkelijkheid. Ook vonden de consumenten de producten in een ‘gezonder gekleurde’ verpakking minder zoet en minder intens van smaak. Deze bevindingen zijn in lijn met de verwachting dat consumenten lightproducten vaak wel als gezonder ervaren, maar niet als aantrekkelijker of lekkerder. Warmere en intensere kleuren op de verpakking maken volgens Tijssen een product in de ogen van de consument smaakvoller en aantrekkelijker. Juist door dit soort kleuren wel te gebruiken op gezondere producten, wordt een gezonder alternatief mogelijk een gemakkelijkere keuze. (1) Tijssen, I.O.J.M., Zandstra, E.H., De Graaf, C., & Jager, G. (2017). Why a ‘light’ product package should not be light blue: Effects of package colour on perceived healthiness and attractiveness of sugar-and fat-reduced products. Food Quality and Preference, 59, 46-58.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzYzNDc=