Suiker in perspectief editie 46 | oktober 2019

10| Duwtjes op het onbewuste voor een betere voeding Suiker in perspectief, oktober 2019 Duwtjes op het onbewuste voor e geldt dat niet voor de beslissingen over wat te kopen, hoeveel te bereiden en bijvoorbeeld wat te doen met overgebleven eten. Van Ittersum: “Dagelijks nemen mensen enorm veel beslissingen over hun voeding en al die beslissingen staan onder invloed van verschil- lende omgevingsfactoren, zoals een aanbieding van bier of chips. En keuzes beïnvloeden elkaar ook nog eens. Na een salade en water kan de trek in iets lekkers bijvoorbeeld toenemen: we denken dan soms dat we na al dat gezonds wel iets lekkers verdiend hebben. Dit maakt voedselkeuzegedrag erg complex. Al die beslissingen bewust nemen is onhaalbaar en de meeste keuzes vinden dan ook onbewust plaats.” Van Ittersum vindt in dit verband de metafoor van een in zee drijvende ijsberg wel een goede, waarbij het topje boven water de bewuste keuzes zijn en de onbewuste keuzes zich in het grootste onzichtbare deel onder water bevinden. Voedsel kopen, bereiden en consumeren zijn relatief eenvoudige handelingen. Maar volgens prof.dr.ir. Koert van Ittersum, hoogleraar Marketing & Consu- mentenwelzijn aan de Rijksuniversiteit Groningen, Nudging (‘duwtjes geven’) maakt gebruik van de omgeving om gedrag te veranderen en werkt via onbewuste beslissingen van consumenten. Een recente meta-analyse heeft de effecten van verschillende nudges met elkaar vergeleken en komt met veelbelovende resultaten. PROF.DR.IR. KOERT VAN ITTERSUM

RkJQdWJsaXNoZXIy NzYzNDc=