Suiker in perspectief editie 54 | december 2021

VOEDING IN HET NIEUWS Voeding in het nieuws |21 Suiker in perspectief, december 2021 er dan betaalbaarheid Kinderen ontwikkelen voedselvoorkeuren door direct contact met verschillende voedingsmiddelen via de zintuigen voor smaak, tast, zicht en geur. In een recente studie is bij kinderen van 4 tot 6 jaar gekeken wat het verschil is in hun voedselvoorkeuren en of leeftijd en geslacht deze voorkeuren beïnvloeden. Voor dit onderzoek moesten 684 Poolse kinderen hun voedselvoorkeuren aangeven voor 115 verschillende voedingsmiddelen. Dat deden ze door er een blije, verdrietige of neutrale emoji’s aan te koppelen. De meeste kinderen bleken een voorkeur te hebben voor snoep, gebak, fruit en zuivelproducten. Er werd hierbij geen significant verschil gevonden tussen leeftijd en geslacht. Volgens de onderzoekers weerleggen deze resultaten het idee dat oudere kinderen een grotere voorkeur hebben voor zoete producten. De deelnemende kinderen hadden een afkeer van graanproducten, zoals havermout, bladgroenten en bepaalde zuivelproducten, zoals yoghurt naturel en kefir. Meisjes vonden meer voedingsmiddelen lekker dan jongens en 4-jarigen gaven een hoger aantal ‘neutrale’ antwoorden dan 5- en 6-jarigen. Ook bleek uit de studie dat 4-jarigen vaker gezonde voeding accepteerden dan de oudere kinderen, ondanks dat 4-jarigen minder bekend waren met voedingsmiddelen. Daarnaast zagen de onderzoekers dat de voorkeur voor bewerkte voeding met een vette smaak toenam met de leeftijd. Deze resultaten kunnen volgens de onderzoekers helpen bij het ontwikkelen van een leerplan om kinderen meer bloot te stellen aan gezonde voeding. Bron: Kostecka, Malgorzata, et al. (2021). Dietary Habits and Choices of 4-to-6-Year-Olds: Do Children Have a Preference for Sweet Taste?. Children , 8.9: 774. Onderzoek: voedselvoorkeuren van 4- tot 6-jarigen op de gezondheid. Dit betreft het gemiddelde percentage van de 15 landen. Deelnemers uit Polen en Finland hebben de meeste interesse om meer te leren over de impact van voeding; Nederlanders zitten wat dit betreft met 56% iets onder het gemiddelde. Er is ook onderzocht ook uit welke bronnen consumenten hun informatie over gezonde voeding halen. Het internet blijkt de belangrijkste bron en de sociale media staan op de tweede plek. De supermarkt wordt door 17% van de deelnemers genoemd als bron voor informatie, maar slechts 4% ziet de supermarkt als een betrouwbare bron. Bron: Deloitte

RkJQdWJsaXNoZXIy NzYzNDc=