Suiker in perspectief editie 51 | februari 2021

ons voedselsysteem. Dat besef zou je willen aangrij- pen om de broodnodige verduurzaming van onze voedselproductie en -consumptie verder door te voeren. Maar of deze en eerdergenoemde positieve bewegingen zich zullen voortzetten of dat ze slechts een kortdurende trend zijn, moet de toekomst uitwijzen.” Volgens het RIVM-rapport Volksgezondheid Toe- komst Verkenning (VTV), Verder kijken dan corona leidt de huidige coronacrisis ertoe dat de scheidslijn tussen verschillende bevolkingsgroepen naar oplei- ding, inkomen, woonomgeving, migratieachter- grond, leeftijd en geslacht op het gebied van gezond- heid steeds groter wordt. “Dat is een heel kwalijke zaak en het Voedingscentrum deelt zijn voedings- kennis graag met instanties als Pharos en GezondIn, die expliciet verstand hebben van deze doelgroepen en iets aan deze ongelijkheid willen doen. Als we onze krachten bundelen, bereiken we meer”, pleit Groenenberg. Samenwerking Groenenberg legt uit dat de voedingsvoorlichting vanuit verschillende kanten wordt aangevlogen. “Daarbij zijn we ook altijd op zoek naar partijen waarmee we kunnen samenwerken. Onderzoekers kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van onze input voor hun projecten. Ook hulpverleners, in de breed- ste zin van het woord, zijn heel belangrijk. Diëtisten, huisartsen, zorgverleners in verpleeghuizen, buurt- sportcoaches, zij staan direct in contact met mensen in de wijk en kunnen onze voorlichting vertalen naar de praktijk. Als zij de juiste informatie bieden, zijn ze als het ware onze ambassadeurs.” Gedragsverandering Vanuit het Voedingscentrum wordt op verschillende manieren getracht het voedingspatroon van alle Nederlanders te verbeteren. “Daarbij zetten we zowel in op het individu als op de omgeving. Om te helpen de verleidelijke eetomgeving gezonder te maken, hebben we onder meer richtlijnen opgesteld voor het verbeteren van het aanbod in schoolkantines, kinderdagverblijven, maar ook tankstations of pretparken.” Om informatie over gezonde voeding onder de aandacht van het grote publiek te brengen, voert het Voedingscentrum ook massamediale campagnes gericht op de consument. “We weten dat ze vaak niet 6| Met kleine veranderingen in eetgedrag steeds meer richting de Schijf van Vijf Suiker in perspectief, februari 2021

RkJQdWJsaXNoZXIy NzYzNDc=