Suiker in perspectief Jubileum editie | november 2019

commerciële campagnes. Nu ligt de focus louter op het vergaren van wetenschappelijke kennis die we delen met diëtisten, gezondheidsprofessionals, voorlichtingsorganisaties, enzovoorts. Het is jammer dat het ons soms bijna onmogelijk wordt gemaakt die kennis te delen en mee te doen aan de maatschappelijke dialoog over voeding en gezondheid. Mede door vaak ongefundeerde, negatieve berichtgeving in de sociale media, is de samenwerking tussen bedrijfsleven en wetenschap in een kwaad daglicht komen te staan. Terwijl wij toch objectieve, wetenschappelijke kennis vergaren op een uiterst transparante manier. Die transparantie maakt natuurlijk dat we gemakkelijk in het vizier liggen van critici en de media die vinden dat wetenschap ook maar een mening is. Of Kenniscentrum suiker en voeding over 50 jaar nog bestaat? Jazeker! |11 Suiker in perspectief, Jubileum 2019 De advertentiecampagne 'Suiker schepje eigen smaak' start in 1994. Het eerste logo. Toen was de naam van het kenniscentrum nog 'Suikerstichting Nederland'. Op 16 februari 2017 is de naam officieel vastgelegd als 'Kenniscentrum suiker & voeding'. In mei 2019 werd de factsheet 'Consumptie van suikers in Nederland' uitgebracht. Het is dan ook mijn persoonlijke passie om met KSV weer toegang te krijgen tot dat maatschappelijke debat tussen bedrijfsleven, wetenschap, voor- lichtingsorganisaties, beroepsverenigingen en overheid. Ik denk namelijk oprecht dat we daarmee verder komen dan wanneer alle stakeholders zich tegen elkaar blijven afzetten. Of KSV over 50 jaar nog bestaat? Jazeker! Er worden namelijk in rap tempo allerlei nieuwe toepassingen ontwikkeld voor de suikerbiet, bijvoorbeeld de eiwitten uit de bietenloof zijn veelbelovend als vervanger voor kippeneiwit. Over 50 jaar hebben we dus nog diversere kennis van zaken waarover we kunnen communiceren.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NzYzNDc=