Suiker in perspectief editie 48 | mei 2020

|5 Suiker in perspectief, mei 2020 “Haal duurzaamheid dichter bij het hier en nu” de producten die er op de afdeling te vinden zijn waar de kinderen zich op dat moment bevinden. Een andere optie is augmented reality: met behulp van een app wordt op het scherm van een smartphone informatie toegevoegd aan de beelden van de omge- ving, zoals bij Pokémon Go wordt gedaan. Een nadeel daarvan is dat kinderen dan altijd een telefoon bij zich moeten hebben. Een mogelijkheid die ik zelf heel mooi vind, is een interactive playground: er worden beelden geprojecteerd op de supermarktvloer waarmee je door te bewegen kunt spelen en al doende leert welke producten op de betreffende afdeling gezonde en duurzame keuzes zijn. Met die informatie kunnen kinderen bijvoorbeeld hun ouders helpen om op een duurzamer manier boodschappen te doen. We willen hoe dan ook de mobiele, virtuele kant op; anders dan de speelhoekjes die je nu in supermarkten ziet.” Stap in de goede richting Van den Boer hoopt dat het spel kan bijdragen aan het gemakkelijker maken van de verantwoorde keuze. “Via een spel zal kennis beter geïnternaliseerd worden dan door het verstrekken van kale feiten. Dé oplossing voor ongezond en niet-duurzaam consume- ren bestaat niet. Daarvoor zijn er te veel factoren van invloed op gedrag. Maar dit spel kan wel een van de stapjes in de goede richting zijn.” Samenspraak Behalve (voedings)wetenschappers en studenten van de Universiteit Twente, zijn er retailers en stakehol- ders uit de agrarische sector betrokken bij het project, waaronder LTO-Noord, Mineral Valley Twente, en Groene Kennispoort Twente. Deze organisaties willen helpen een brug te slaan tussen industrie en consument en zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling van het spel. Ook kinderen worden geconsulteerd: middelbare scholieren dragen ideeën aan en basisschoolkinderen geven in verschillende fases van de ontwikkeling hun mening over de bedachte spelvormen. “In de voedingswetenschap zie je een dergelijke samenwerking niet vaak”, weet Van den Boer. “Daarin wordt een interventie meestal degelijk op papier uitgewerkt, waarna ze vrijwel meteen geïmplementeerd wordt. Van de meewerken- de techniekstudenten hebben we geleerd dat het in hun discipline juist heel gebruikelijk is om dingen via een iteratief proces (herhaaldelijk tussendoor geëvalueerd proces, red.) te ontwikkelen in samen- spraak met de doelgroep. Zo kun je beter gefundeer- de keuzes maken.” Interactive playground De ontwikkeling van het spel bevindt zich nog in de verkennende fase. “We hebben nu gekozen voor een spel in de supermarkt, omdat juist daar de keuzes gemaakt worden en er een brede doelgroep rond- loopt. Er zijn ook al veel ideeën over hoe het spel eruit kan gaan zien. We denken bijvoorbeeld aan schermpjes die op de winkelwagentjes voor kinderen gemonteerd worden. Daarop kunnen dan spelletjes gespeeld worden, waarin informatie is verwerkt over 120

RkJQdWJsaXNoZXIy NzYzNDc=