Suiker in perspectief editie 46 | oktober 2019

Een claim gaat niet alleen over een gezond ingrediënt |7 Suiker in perspectief, oktober 2019 WAAR OF NIET WAAR Verse producten zijn niet bewerkt. WAAR OF NIET WAAR Alle termen op verpakkingen zijn gebonden aan specifieke wet- en regelgeving. BIJNA WAAR “Eigenlijk zo min mogelijk. Een beetje bewerkt mag wel, om te voorkomen dat er ziekteverwekkers in het product komen. Melk mag bijvoorbeeld gepasteuriseerd worden en toch vers heten.” NIET WAAR “Zeker niet. Alles wat met voeding en gezondheid te maken heeft, is wel geregeld. Alle andere beweringen hoeven dat niet te zijn.” Door het Food Claims Centre Venlo (FCCV) wordt multidisciplinair onder- zoek gedaan naar voeding en levensmiddelenrecht, in de context van de Europese regelgeving. Deze onderzoeken gaan onder andere over claims op verpakkingen. Dr. Alie de Boer, Voedingswetenschapper en universitair docent aan de Universiteit Maastricht, Campus Venlo en oprichter en onderzoeksleider van Food Claims Centre Venlo, legt uit wat claims precies zijn, waar ze aan moeten voldoen en waarin ze verschillen van marketingtermen. 1 2 “Bij het FCCV doen we veel onderzoek naar claims. Een claim is een kreet, maar het kan bijvoorbeeld ook een plaatje of advertentie zijn, waarmee de indruk wordt gewekt dat een product gezond is, omdat er gezonde ingrediënten in zitten. Of juist andersom: dat het gezond is, omdat er bepaalde ingrediënten niet in zitten. Een claim gaat altijd over iets dat niet al verplicht op een etiket dient te staan.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NzYzNDc=