Suiker in perspectief editie 45 | juni 2019

Nederlanders overschatten effect suiker- reductie 4| Nederlanders overschatten effect suikerreductie in producten Suiker in perspectief, juni 2019 In dit onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Kenniscentrum suiker & voeding, werden kennis, houding en gedrag van 1.182 volwassen Nederlanders gepeild ten opzichte van suiker- reductie in levensmiddelen. De groep deelnemers was representatief voor de Nederlandse bevolking naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. Zij beoordeelden de suikerreductie van zeven producten: krokante muesli, ontbijtrepen, voedingsbiscuits, winegums, mayonaise, chocolademelk en cola. Van elk product werd hen één gewone variant en één met minder suiker voorgelegd. Ook is onderzocht waarop deelnemers vooral letten bij het kopen van levensmiddelen en op welke kennis dit gebaseerd is. Caloriereductie vaak overschat Uit de resultaten van de enquête blijkt dat de vermindering van calorieën vaak fors wordt overschat. Ruim de helft van de Nederlanders Er komen steeds meer levensmiddelen op de markt met minder suiker. Ruim de helft van de Nederlanders verwacht dat 30-45% minder suiker in biscuit, ontbijtkoek, winegums of muesli tot een evenredige caloriereductie leidt. Zij komen vaak bedrogen uit: de calorieafname door suikerreductie is slechts 3 tot 5% in deze producten. Dit blijkt uit ee n enquête va n onderzoeksbureau Ruigrok NetPanel.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzYzNDc=