Suiker in perspectief editie 45 | juni 2019

10| Bestaande overtuigingen zijn belangrijker dan feiten Suiker in perspectief, juni 2019 Bestaande overtuigingen zijn belangrijker dan feiten Gezondheidsclaims Een team van onderzoekers verzamelde hier in vijf Europese landen gegevens over 1 . Conclusie: consumenten laten zich vooral leiden door bestaande overtuigingen die niet altijd correct zijn. Meer dan de helft van de overwegend hoger opgeleide consumenten in dit onderzoek zegt regelmatig te kijken naar gezondheidsclaims op verpakte etenswaren bij het maken van hun keuze. Daarbij is het vooral belangrijk dat ze het genoemde nutriënt kennen. Als een claim verwijst naar een onbekend nutriënt, vinden ze de claim al snel onbegrijpelijk of ongeloofwaardig. Claims worden ook als waardevol beschouwd als consumenten ze relevant vinden voor zichzelf of voor een bepaalde doelgroep. Wanneer consumenten een claim op een product herkennen als gunstig voor 'Calcium is goed voor de botopbouw', 'Cholesterolverlagend', 'Bron van omega 3-vetzuren'. Fabrikanten hebben er veel voor over om dergelijke voedings- en gezondheids- claims op hun product te mogen zetten. De vraag is echter hoe consumenten deze claims ervaren en hoeveel effect ze hebben op hun gedrag.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzYzNDc=