Suiker in perspectief editie 44 | maart 2019

VOEDING IN HET NIEUWS Voeding in het nieuws |25 Suiker in perspectief, maart 2019 Ontbijt overslaan vergroot risico op diabetes type 2 Eetplezier belangrijk voor gezonde voeding Uit een systematische review en meta-analyse van prospectieve cohortstudies (n = 96.000) van onder meer Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf blijkt dat bij volwassenen het overslaan van het ontbijt samenhangt met een hoger risico op diabetes type 2. Voor de gehele onderzoeksgroep is er sprake van 33% meer risico. Eén dag per week niet ontbijten betekent 6% meer risico op diabetes type 2, en bij vier of vijf dagen het ontbijt overslaan is het risico 55% hoger. Bij meer dan vijf dagen niet ontbijten, neemt het risico niet verder toe. Na correctie voor BMI (een hogere BMI betekent immers ook een hoger risico op diabetes type 2) wordt het risico 22% in plaats van 33%. Een hogere BMI verklaart dus slechts een deel van het verband. Volgens de onderzoekers is een andere mogelijke verklaring dat niet ontbijten verband houdt met een minder goede kwaliteit van de voeding, wat het risico op diabetes type 2 zou kunnen verhogen. Deze bevindingen laten zien dat het nuttigen van een kwalitatief goed ontbijt van belang is om diabetes type 2 te voorkomen. Bron: Ballon A, Neuenschwander M, Schlesinger A. (2019). Breakfast skipping is associated with increased risk of type 2 diabetes among adults: a systematic review and meta-analysis of prospective cohort studies. The Journal of Nutrition 149(1): 106–113. Aandacht voor eetplezier stimuleert gezond eetgedrag. Dat blijkt uit onderzoek van de Laval University in Canada. Daarin vergeleken onderzoekers de effecten van folders over eetplezier met de effecten van identiek vormgegeven folders over gezondheid op psychologische factoren, zoals attitude en emotie. Het benadrukken van eetplezier (gezamenlijk eten, koken en sensorische aspecten van voedingsmiddelen) verbeterde de houding ten aanzien van gezond eten meer dan het benadrukken van gezondheidsaspecten. Huidige communicatiestrategieën zijn vaak louter gericht op het verhogen van de kennis van gezonde voeding, wat gezond eten minder aantrekkelijk kan maken. De onderzoekers concluderen dat advies over gezonde voeding zich moet richten op zowel gezond- heid als eetplezier, omdat dit blijkbaar aanvullend werkt. Bron: Vaillancourt C, Bédard A, Bélanger-Gravel A, Provencher V, Bégin C, Desroches S, et al. (2019). Promo- ting healthy eating in adults: An evaluation of pleasu- re-oriented versus health-oriented messages. Current Developments in Nutrition, accepted manuscript.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzYzNDc=