Suiker in perspectief editie 48 | mei 2020

|15 Suiker in perspectief, mei 2020 Blijvende gedragsverandering door consumentendeelname DR. RONALD VISSCHERS, MANAGING DIRECTOR VAN TIFN DR. SIGRID WERTHEIM-HECK, LECTOR VOEDSEL EN GEZOND LEVEN, HOGESCHOOL AERES ALMERE door consumentendeelname anders zal de overgang naar een gezonde en duurza- me voeding niet van de grond komen. Het geringe marktaandeel (11%) van duurzame producten is daar een voorbeeld van. Dat is te weinig om de benodigde transitie te realiseren. Als consumenten deelnemen aan onderzoek, zijn hardnekkige gewoonten eerder te doorbreken. Het toegepaste onderzoek van hogescholen met een eigen signatuur heeft een goede verbinding met de maatschappelijke context. Zo heeft Ede aandacht voor de rurale en religieuze omgeving en oriënteren we ons in Almere op ver- schillende etnische groepen met hun eigen leefwe- reld en gewoonten. De resultaten van dit type onderzoek leveren inzicht en bruikbare aanknopings- punten om beleidsinterventies beter aan te laten sluiten op de dagelijkse gedragspatronen van burgers die specifiek zijn voor de gemeenten Ede en Almere. Beide steden voeren een actief voedingsbeleid.” Acceptatie technische oplossing Bij bedrijven die in TiFN participeren, bestaat onzekerheid over de acceptatie van de technische oplossingen die TiFN genereert, aldus Visschers: “Bij innovaties gaat rond 95% van de tijd naar het vinden van een technische oplossing (zoals zoutverlaging), maar voor een succesvolle introductie moeten mensen deze oplossing ook accepteren en zich eigen maken. Met Consumer Engagement willen we inzichten in de bruikbaarheid van de gevonden oplossing genereren en deze overdragen aan bedrij- ven, door hen te laten zien hoe participatiemethoden ingezet kunnen worden bij productintroducties.” Participatieonderzoek Wertheim: “In het onderzoek faciliteren we bijvoor- beeld dat burgers met elkaar in gesprek gaan om de aanwezige dilemma’s in het echte leven boven tafel te krijgen. Daarbij nemen we de deelnemers mee in hoe kennis over gezonde en duurzame voeding tot stand is gekomen en wat de waarde van die kennis is. We leven met de mensen mee en onderkennen daarbij de issues die spelen bij een transitie naar een gezond en duurzaam voedselsysteem. Dan ontstaan eerder adviezen die de betrokkenen ook echt kunnen realise- ren. Hierbij kan het belangrijk zijn of iemand dicht bij een boerderij woont, waar voedsel te koop is, of thuiswonende kinderen heeft. Burgers en hun dagelijkse leven serieus nemen, is mede nodig omdat het vertrouwen in de industrie, wetenschap en politiek afneemt.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NzYzNDc=