Suiker in perspectief editie 55 | maart 2022

Consumenten hebben moeite om het begrip ‘duurzaamheid’ te definiëren en de milieu-impact van hun voedselkeuzes in te schatten. Momenteel beschouwen consumenten de prijs, smaak en gezondheid als belangrijker factoren bij hun voedselkeuze dan duurzaamheid. Dat blijkt uit een recente, systematische review. Hierin zijn 76 onderzoeken bekeken waarin de opvattingen van consumenten op de duurzaamheid van voeding zijn onderzocht. De uitvoerders van deze review hebben alle ideeën, percepties en inzichten van consumenten over duurzaamheid van voedsel verzameld en geclusterd. Zij zagen dat consumenten het vaakst de ‘milieu-impact’ noemen als het om duurzaamheid gaat. Consumenten erkennen dat vervuiling, CO2-uitstoot, overmatig gebruik van de bronnen (zoals land), verlies aan biodiversiteit en ontbossing duurzaamheidsproblemen zijn. De onderzoekers zien daarentegen ook dat consumenten zich niet bewust Begrijpen consumenten Onderzoek: leiden voedingsclaims tot minder gezonde keuzes? Beïnvloeden voedingsclaims op vruchtendranken de aankoop door ouders en leiden deze claims tot verkeerde percepties van gezondheid? Recent onderzoek beantwoordt deze vraag. In een virtuele supermarkt moesten 2218 ouders van kinderen tussen de 1 en 5 jaar keuzes maken tussen vruchtendranken en andere dranken. Bij de vruchtendranken stond 1 van de volgende 3 claims op de verpakking: Geen kunstmatige zoetstoffen, 100% vitamine C of 100% natuurlijk . Op de verpakkingen voor de controlegroep stonden geen voedingsclaims. De ouders moesten kiezen tussen een vruchtendrank (met een claim of zonder claim als ze in de controlegroep zaten) en 100% sap. Van de ouders die de vruchtendrank kregen met de claim Geen kunstmatige zoetstoffen koos 45% voor de vruchtendrank. Bij de claim 100% vitamine C was dat 51% en bij 100% natuurlijk 54%. Ter vergelijking: 32% van de ouders in de no-claim-controlegroep koos voor de vruchtendrank. De rest koos voor 100% sap. Voor het onderzoek moesten de ouders ook een keuze maken tussen vruchtendrank en water. De claims Geen kunstmatige zoetstoffen en 100% natuurlijk vergrootten de kans dat ouders de vruchtendrank kozen in plaats van water, maar 100% vitamine C niet. De onderzoekers concluderen dat voedingsclaims ertoe leiden dat ouders minder gezonde dranken voor hun kinderen kiezen en dat dergelijke claims een verkeerd beeld kunnen geven van de gezondheid van de producten. Bron: Hall, Marissa G., et al. "Nutrition-related claims lead parents to choose less healthy drinks for young children: a randomized trial in a virtual convenience store." The American journal of clinical nutrition (2021). VOEDING IN HET NIEUWS 18| Voeding in het nieuws Suiker in perspectief, maart 2022

RkJQdWJsaXNoZXIy NzYzNDc=