Suiker in perspectief editie 50 | november 2020

MR. EBBA HOOGENRAAD, ADVOCAAT HOOGENRAAD & HAAK: 18| Suiker in perspectief, november 2020 “Je mag in reclames best iets beweren, maar dan moet het wel waar zijn” Een van de doelen van Kenniscentrum suiker & voeding (KSV) is het bevorderen van een gezonde voeding en leefstijl en de wetenschap daarover. Daarom ageert het kenniscentrum regelmatig tegen de veelheid aan onjuiste informatie over voeding die in de verschillende media de ronde doet. En daarom ook diende KSV afgelopen maart een klacht in bij de Stichting Reclame Code (SRC) tegen parfumerie Douglas. In een tv-reclame van Douglas werd beweerd dat suiker rimpels veroorzaakt. “Misleidend”, vond niet alleen KSV, maar ook de Reclame Code Commissie (RCC). Op 13 oktober jongstleden bevestigde het College van Beroep dit oordeel. Advocaat mr. Ebba Hoogenraad, gespecialiseerd in reclamerecht, behandelde de zaak en legt de uitspraak van het College uit. “Reclame maken mag, dat is helemaal legitiem”, zegt Hoogenraad. “Maar het is wel van belang wat je daarin zegt en vooral: wat je suggereert. Er mag behoorlijk veel in reclame-uitingen. Ze mogen een twist en een twinkel hebben. Je mag bijvoorbeeld best iets heel overdrevens of subjectiefs roepen als ‘van deze dagcrème word je jaren jonger en mooier!’. Puffery noemen we dat: een uitspraak in een reclame die zo bombastisch is dat iedereen snapt dat je ‘m met een korrel zout moet nemen. Maar wat echt niet mag is wat Douglas in haar reclame heeft gedaan: consu- menten op het verkeerde been zetten door feitelijke mededelingen te doen die niet waar zijn. Dat is misleidend en dat mag niet, ook niet in commercials.” “Je mag in reclames best iets beweren, maar dan moet het wel waar zijn”

RkJQdWJsaXNoZXIy NzYzNDc=