Suiker in perspectief editie 48 | mei 2020

14| Suiker in perspectief, mei 2020 Blijvende gedragsverandering door consumentendeelname De bedrijven die deelnemen aan TiFN-projecten hebben behoefte aan inzicht in voedingsgedrag van consumenten dat verder gaat dan de korte termijn waar marktonderzoeken zich op richten. Dr. Ronald Visschers, managing director van TiFN: “Met het onderzoeksprogramma Consumer Engagement geven we invulling aan deze behoefte van bedrijven. We werken daartoe onder andere samen met de Univer- siteiten van Groningen, Maastricht en Wageningen en Aeres Hogeschool. Aan deze hogeschool in Almere is dr. Sigrid Wertheim-Heck verbonden als lector Voedsel en Gezond Leven. Voor blijvende gedrags- verandering is volgens haar onderzoek nodig dat niet vóór maar mét mensen werkt. Wertheim: “We willen aansluiten bij de leefwereld van diverse doelgroepen, Een gezonde en duurzame voeding staat op veel verlanglijstjes, maar gewoontegedrag doorbreken lukt maar mondjesmaat. Het Top Institute Food and Nutrition in Wageningen (TiFN) is het onderzoeks- programma Consumer Engagement gestart om inzage te krijgen in consumentengedrag, waardoor producten, diensten en beleid, gericht op een gezon- dere en duurzamer voeding, effectiever kunnen worden. TiFN is een uniek platform waar industrie en wetenschap samenwerken om baanbrekende innovaties op het gebied van voeding te realiseren. Door consumenten volledig te laten deelnemen in het onderzoek, moet de echte leefwereld in beeld komen en kunnen interventies ontstaan die effectiever zijn dan marktonderzoeken. Blijvende gedragsveranderin

RkJQdWJsaXNoZXIy NzYzNDc=