Suiker in perspectief editie 44 | maart 2019

Diëtist Tahnee van Laere in de regio Nijmegen en Boxtel en Marina van Boven van Diëtistenpraktijk Geldrop adviseren hun cliënten regelmatig een voedingsapp te gebruiken. Voorbeelden van apps die ze vaak aanraden zijn 'Mijn Eetmeter' en de receptenapp 'Slim koken', beide van het Voedingscentrum. ‘Een app maakt cliënten bewust van hun eetpatroon en stimuleert gedragsverandering’, aldus Van Laere. Ruim 80% van haar cliënten gebruikt een voedingsapp. Van Boven herkent deze meerwaarde. ‘Het belang- rijkste voordeel is dat apps inzicht geven in wat je eet. Zo zien mensen dat ze ongemerkt meer hebben gegeten dan ze zelf dachten.’ Daarnaast adviseert ze haar cliënten regelmatig om een stappenteller te ge- bruiken om inzicht te krijgen in hun beweegpatroon. ‘Zowel de stappenteller als Slim koken stimuleren mensen hun gedrag te veranderen. Met een stappen- teller gaan ze meer bewegen en Slim koken maakt gezond koken gemakkelijker.’ Tijdwinst in de spreekkamer Van Laere benut apps ook voor een efficiëntere begeleiding. In de spreekkamer gaat minder tijd ver- loren aan het doornemen van wat haar cliënten zoal hebben gegeten. ‘Als een cliënt een paar dagen 'Mijn Eetmeter' heeft gebruikt, zien we direct hoe het gaat en waar knelpunten liggen. Daar ga ik dan dieper op in. In het basispakket zit maar drie uur dieetadvies. Op deze manier halen we daar meer uit.’ Ze ziet apps ook als ondersteuning van zelfmanagement, waar- mee cliënten na de behandeling verder kunnen. Daarnaast bieden apps mogelijkheden voor advies op afstand. Zo kijkt Van Boven in 'Mijn Eetmeter' met haar cliënten mee (wanneer ze haar inzage geven). Ze stelt dan bij ‘de notities’ vragen over wat is ingevuld en geeft online tips om de inname van bepaalde voedingsstoffen of calorieën te verlagen en toch gezond te eten. Tijdelijk registreren volstaat Het bijhouden van wat je eet is tijdrovend en volgens Van Boven en Van Laere voor vrijwel niemand con- tinu vol te houden. Ze vragen hun cliënten om dat bijvoorbeeld een of twee weken te doen en dit later in het traject nog eens te herhalen. Een korte periode registreren blijkt voldoende om inzicht in je eetpa- troon te krijgen. Van Boven: ‘Een smartphone werkt vaak het beste, omdat mensen dan overal direct kunnen invoeren wat ze eten. Wel ervaar ik dat een app niet geschikt is voor elke doelgroep. Ik begeleid veel kwetsbare ouderen. Zij kunnen niet met apps overweg en hebben behoefte aan duidelijke informa- tie op papier en persoonlijke begeleiding.’ De diëtist blijft onmisbaar Hoewel de cliënten van Van Laere vrijwel allemaal een app gebruiken, zijn beide diëtisten ervan over- tuigd dat een app de diëtist nooit kan vervangen. Van Laere: ‘Wij maken een individueel behandelplan en helpen cliënten op weg om daarnaar te leven. Samen zoeken we uit wat voor hen werkt.’ Van Boven is het hier roerend mee eens. ‘Voor een ver- antwoorde en goede samenstelling van een dieet op maat, blijft de diëtist onmisbaar. Een app geeft een terugkoppeling over de uitvoering van dat advies. Juist die combinatie werkt goed.’ Voedingsapp geeft inzicht en stimuleert gedragsverandering |9 Suiker in perspectief, maart 2019

RkJQdWJsaXNoZXIy NzYzNDc=