Suiker in perspectief editie 44 | maart 2019

Technologie levert steeds meer voedingsadvies op maat |7 Suiker in perspectief, maart 2019 krijgen diëtisten door PNH meer klanten. Wel zal de rol van de diëtist wat veranderen doordat cliënten veel informatie digitaal beschikbaar krijgen over hun leefstijl en voeding, inclusief de gegenereerde adviezen op maat.’ Willen en kunnen Volgens onderzoek van GfK-Rabobank zegt zo’n 75% van de Nederlanders onvoldoende kennis te heb- ben om over gezonde voeding te kunnen beslissen. Meeusen: ‘Consumenten die niet willen veranderen zijn lastiger te helpen dan consumenten die het niet kunnen. Voor beide groepen geldt dat PNH de ‘Via een app suggesties voor een snack vragen kan bijvoorbeeld tijdens het winkelen in de supermarkt.’ gebruikers zelf concrete doelen laat formuleren en dat draagt bij aan de motivatie om het voedings- gedrag te veranderen.’ Diëtisten gebruiken hiervoor motiverende gesprekstechnieken. Volgens Meeusen sluit gepersonaliseerde informatie en advies juist goed aan op het eet- en kooppatroon van gebruikers door direct op hun behoefte en gedrag in te spelen. Verder kan iemand op ieder zelf- gekozen moment inzicht en advies krijgen. ‘Via een app suggesties voor een snack vragen kan bijvoor- beeld tijdens het winkelen in de supermarkt. Ook kun je effecten, op bijvoorbeeld de bloeddruk, zelf monitoren. Dat werkt motiverend.’

RkJQdWJsaXNoZXIy NzYzNDc=