logo KSV groot transparant

 Onderzoek         Contact  FAQ

Douglas-reclame is misleidend Commercial ‘Suiker veroorzaakt rimpels’ moet van de buis

Parfumerie Douglas mag een reclame waarin suiker wordt neergezet als dé oorzaak van huidveroudering niet meer uitzenden. Dat heeft het College van Beroep van de Stichting Reclame Code bepaald. Zowel op televisie als via andere kanalen - zoals sociale media en de eigen website - mag de parfumerie de commercial niet meer vertonen. Ook in andere reclame-uitingen mag de claim ‘suiker veroorzaakt rimpels’ niet meer worden gebezigd.

In de televisiereclame van Douglas voor de verzorgingsproducten van Dermacosmetics zegt het personage dr. Susanne von Schmiedeberg (anti-aging expert) dat suiker rimpels veroorzaakt. Op de achtergrond is de afbeelding van twee suikerklontjes te zien en verschijnt de tekst in beeld: "Suiker veroorzaakt rimpels”. De reclame beweert dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen suikerconsumptie en rimpels, maar dat is volgens het College van Beroep van de Stichting Reclame Code misleidend.

Geen bewijs voor relatie suiker en rimpels

Volgens Kenniscentrum suiker & voeding (KSV) bestaat er geen wetenschappelijk bewijs waaruit blijkt dat de consumptie van suiker rimpels veroorzaakt. Naar aanleiding van de Douglas-reclame diende het kenniscentrum hierover een klacht in bij de Stichting Reclame Code (SRC). KSV is van mening dat de Douglas-reclame onjuiste en ongenuanceerde informatie over suiker bevat. En daarmee wordt bij consumenten een fout beeld over suiker neergezet. De SRC stelde in een uitspraak op 9 juni jl. KSV al in het gelijk, maar Parfumerie Douglas ging daarna in hoger beroep. Ook het College van Beroep geeft KSV in hoger beroep gelijk . Kristalsuiker wordt ten onrechte als veroorzaker van rimpels aangewezen. Dat is misleidend.

Kenniscentrum blij met definitieve uitspraak

KSV is blij met de uitspraak van het College in hoger beroep. De activiteiten van het kenniscentrum zijn gericht op de ondersteuning van een verantwoorde voeding en leefstijl waarin plaats is voor alle voedingsstoffen. Daarin is ook plaats voor een verantwoord gebruik van suiker, waarover veel ongenuanceerde en onjuiste informatie de ronde doet. KSV komt daarom ook op tegen onjuiste informatie over suiker die consumenten misleidt zoals voorgespiegeld in de tv-reclame van Douglas. De informatie die Kenniscentrum suiker & voeding verspreidt is gebaseerd op gedegen wetenschappelijk onderzoek en adviezen van onafhankelijke adviesorganen zoals de Gezondheidsraad. 

Verkeerde been

De SRC stelde in een eerste zitting rond de zaak dat de gemiddelde consument door de misleidende reclame van Douglas op het verkeerde been is gezet. Daarbij heeft ze de reclame-uiting misleidend en oneerlijk genoemd. Dat is in hoger beroep bevestigd: het College van Beroep heeft nu geoordeeld dat Douglas er niet in is geslaagd hard te maken dat suiker rimpels veroorzaakt, zoals gesuggereerd in haar reclame. De reclame-uiting waarin in tekst en in beeld wordt beweerd dat ‘suiker rimpels veroorzaakt’ is onjuist en derhalve misleidend.

* De SRC oordeelt of reclames voldoen aan de regels voor verantwoorde reclame volgens de Nederlandse Reclame Code. Lees hier de volledige uitspraak van de SRC.


Noot voor de pers:

Kenniscentrum suiker & voeding
Voor meer informatie:
Dr. ir. Janine Verheesen, directeur Kenniscentrum suiker & voeding
jverheesen@kenniscentrumsuiker.nl
tel. 035 - 543 34 55

Informatiemap nu digitaal beschikbaar!

informatiemapBent u diëtist, voedingskundige intermediair of beleidsmaker? Dan biedt de informatiemap van Kenniscentrum suiker & voeding u achtergrondgegevens zoals samenvattingen van wetenschappelijke literatuur, verschillende position papers en factsheets. Abonnees ontvangen enkele keren per jaar digitale updates van (delen van) de inhoud. Bekijk de complete informatiemap op www.suikerwetenschap.nl

 

Abonneer op updates

deel deze pagina