Pagina 18 - Sip23

Basis HTML versie

MAAG-DARMKLACHTEN EN
HARDLOPERS
Maag-darmklachten komen vaker voor bij sporters
jonger dan 20 jaar, bij vrouwen en bij hardlopers die
niet hebben getraind om tijdens het hardlopen te eten
en drinken. Dat blijkt uit promotieonderzoek van
Rinze ter Steege. Hij onderzocht 1300 sporters die
korte of langere afstanden liepen. Van hen had 45
procent tenminste één keer een maag-darmprobleem
tijdens het lopen, 11 procent had ernstige klachten en
bijna 3 procent had 24 uur later nog steeds
problemen. Bij goed getrainde sporters wordt de maag
sneller geleegd dan bij minder getrainde lopers. Ter
Steege adviseert de minder getrainden om te oefenen
met het innemen van voedsel en drinken en het
lichaam er zo aan te laten wennen.
Bron: Proefschrift Gastrointestinal ischemia: diagnosis and clinical
presentation, Rinze ter Steege, Rijksuniversiteit Groningen 2012
18|
Nieuwsflitsen
Suiker in perspectief, juli 2012
LICHAAMSBEWEGING
GOED VOOR
LEERPRESTATIES
Uit literatuuronderzoek
van de afdeling Sociale
Geneeskunde van VU medisch
centrum blijkt dat er een positieve
relatie lijkt te bestaan tussen
lichaamsbeweging en
leerprestaties. De onderzoekers
hebben als mogelijke
verklaringen dat door
meer bewegen hersenen
beter worden doorbloed
waardoor er ook een verbeterde
zuurstofvoorziening is. Er zou ook
meer celgroei in het brein kunnen zijn en
een grotere aanmaak van hormonen
(endorfines bijvoorbeeld). Kinderen
ondervinden daardoor minder stress, voelen
zich beter en kunnen ook beter presteren.
Maar de onderzoekers maken ook kanttekeningen.
Want van de veertien studies die ze over dit
onderwerp analyseerden, waren er maar twee van
hoge kwaliteit. Uit het literatuuronderzoek is ook niet
duidelijk hoeveel en welke vorm van lichamelijke
activiteit nodig is om op school beter te presteren. De
onderzoekers willen aanvullend onderzoek doen om
daar achter te komen.
Bron: Amika Singh, PhD; Léonie Uijtdewilligen, MSc; Jos W. R.
Twisk, PhD; Willem van Mechelen, PhD, MD; Mai J. M. Chinapaw,
PhD Activity and Performance at SchoolA Systematic Review of the
Literature Including a Methodological Quality Assessment Arch
Pediatr Adolesc Med. 2012;166(1):49-55.
doi:10.1001/archpediatrics.2011.716
nieuwsflitsen