logo KSV groot transparant

 Onderzoek         Contact  FAQ

Een verbod op snoepreclame? (Column)

eenverbodopColumn van Monique L'Hoir, TNO-Onderzoeker

eenverbodop

Column van Monique L'Hoir, TNO-Onderzoeker

Onlangs kreeg ik de vraag of het verbieden van snoepreclame een goed plan is. Om die vraag te kunnen beantwoorden, duik je als onderzoeker altijd eerst even in de literatuur. Uit mijn wetenschappelijke speurtocht bleek dat in Australiƫ van de 31 reclames op tv per uur 21,6% gaat over ongezond eten en maar 0,1% over groente of fruit.

Verder zoekend kwam ik tegen dat in de USA de helft van de 21 voedingsreclames per uur verschijnt gedurende kinderprogramma's. De voeding waarvoor reclame wordt gemaakt is meestal vet-, suiker- of zoethoudend. Op grond van deze informatie zou je kunnen concluderen: goed idee, doen, verbieden die handel. Want het is letterlijk handel, laten we wel wezen. Maar, de moeder en opvoeder in mij kwam in opstand. Zo eenvoudig is het niet.

Nederland is een land waarin ouders relatief hoog worden opgeleid, zodat zij keuzes kunnen maken op grond van kennis die ze opdoen, bijvoorbeeld via het consultatiebureau. Zij leren dat een belangrijk deel van opvoeden van kinderen is dat niet altijd elke wens van ieder kind direct moet worden ingewilligd. Niet meteen alle behoeften bevredigen van die kleine apenkopjes. Veel ouders zijn bestand tegen wensen en verlangens van hun kinderen die worden aangewakkerd door de reclames. Sommige ouders vinden dat moeilijker. Deze laatste ouders zouden kunnen profiteren van een verbod op snoepreclames. Vroeger was het iets gemakkelijker; meestal hadden de ouders het geld niet om al die Kabouter Plop of Bob de Bouwer zakjes te kopen. Of ze hadden het er niet voor over.

Uit onderzoek weten we ook dat het kinderen streng verbieden van zoetigheid een ongunstig bijeffect heeft. Wanneer kleuters blootgesteld worden aan twee soorten zoetigheid die ze even lekker vinden en uit de ene bak met snoep mogen ze niets pakken, maar uit de andere wel, dan verschuift binnen enkele dagen de voorkeur naar het 'verboden snoepgoed'. Vervolgens gaan ze allemaal moeite doen, soms op een heimelijke manier, om juist dat verboden snoep te pakken te krijgen. De BBC heeft hier onlangs een tv programma over uitgezonden. In een kleuterklas hadden ze een verborgen camera opgehangen. Het was prachtig gefilmd hoe de kinderen elkaar wegduwden bij de bak met de eerder 'onbereikbare heerlijkheden'.

Een goede oplossing is een verbod van snoepreclames (hartig en zoet) tijdens en rond de kinderprogramma's. Dat heet 'stimuluscontrole'. Maar blootstelling aan snoep via het doen van boodschappen met de ouders, of een relatief gezond aanbod van snacks door ouders of gewoon de afspraak dat er alleen in het weekend frisdrank wordt gedronken, leert kinderen op een natuurlijke manier goed omgaan met consumptie van snoep en lekkernij. Want zoetigheid hoort er gewoon bij, maar wel in normale porties op min of meer vooraf afgesproken tijden. Dat laatste scheelt vooral gezeur; het kind leert dat vragen en zeuren om snoep geen zin heeft.

Het belangrijkst zijn nog altijd de ouders die het goede voorbeeld geven. Voorbeeldgedrag, ook wel 'modeling' genoemd, is in de opvoeding namelijk een krachtig onderdeel. Dus in plaats van "doe wat ik zeg" kunnen ouders meer bereiken met "doe wat ik doe"!

Dr. Monique L'Hoir is klinisch pedagoog/psychotherapeut en onderzoeker bij TNO Kwaliteit van Leven in Leiden, Afdeling Jeugd 0-19 jaar.

Informatiemap nu digitaal beschikbaar!

informatiemapBent u diĆ«tist, voedingskundige intermediair of beleidsmaker? Dan biedt de informatiemap van Kenniscentrum suiker & voeding u achtergrondgegevens zoals samenvattingen van wetenschappelijke literatuur, verschillende position papers en factsheets. Abonnees ontvangen enkele keren per jaar digitale updates van (delen van) de inhoud. Bekijk de complete informatiemap op www.suikerwetenschap.nl

 

Abonneer op updates

deel deze pagina