logo

 Onderzoek         Contact  FAQ

Overgewicht

Een te hoog lichaamsgewicht leidt tot een verhoogd risico op gezondheidsproblemen. Voor iemand met overgewicht of obesitas (ernstig overgewicht) is het advies doorgaans: minder eten, meer bewegen en psychologische ondersteuning.

Een gewichtsvermindering van 5 tot 10% geeft al aanzienlijke gezondheidswinst. In dit thema onder andere: gezondheidsproblemen en oorzaken van overgewicht, Nederlandse cijfers en hoe je het beste kunt afvallen.

Feiten

  • Bijna de helft van alle Nederlanders (48,3%) boven 19 jaar is te zwaar (2012).
  • In 2012 had 58% van de mannen en 46% van de vrouwen overgewicht (inclusief ernstig overgewicht).
  • Het percentage vrouwen dat ernstig overgewicht (obesitas) heeft, is iets hoger (15%) dan het percentage mannen met obesitas (13%).
  • Obesitas is de afgelopen 30 jaar verdubbeld in Nederland: van 4,9% in 1981-1983 naar 11,7% in 2011-2013.
  • Overgewicht in Nederland is ook flink toegenomen: van 33,1% in 1981-1983 naar 48,1% (volwassen bevolking) in 2011-2013.
  • Mannen hebben vaker overgewicht dan vrouwen, maar de verschillen worden kleiner bij het ouder worden.

Vraag en antwoord

Wat is BMI?

De BMI van een persoon geeft de verhouding weer tussen lengte en gewicht. Het gewicht van een persoon (in kilogram) gedeeld door het kwadraat van zijn lengte (in meters) geeft de Body Mass Index in kg/m2. De BMI is ingedeeld in de categorieën ondergewicht, overgewicht en ernstig overgewicht (obesitas). BMI houdt overigens geen rekening met de lichaamssamenstelling en is daarom niet altijd geschikt voor bijvoorbeeld atleten en sommige etnische groepen.

lees verder »

Wanneer heeft iemand (ernstig) overgewicht?

Bij een BMI boven 25 spreekt men van overgewicht. Mensen met obesitas hebben een BMI boven de 30. Een normaal BMI ligt tussen 18,5 – 24,99.

Wil je weten wat jouw BMI is?

Check de BMI-meter van het voedingscentrum.

lees verder »

Met welke gezondheidsproblemen hangt overgewicht samen?

Overgewicht en met name ernstig overgewicht (obesitas) hangen samen met chronische aandoeningen als diabetes mellitus type 2, hart- en vaatziekten, een aantal soorten kanker, aandoeningen aan galblaas, bewegingsstelsel (zoals artrose), slaapapneu en depressie. Kinderen met overgewicht hebben een verhoogd risico op diabetes en een vergrote kans om ook op latere leeftijd (ernstig) overgewicht te hebben.

Meer informatie:

National Kompas Volksgezondheid, 2014.

lees verder »

Wat zijn de oorzaken voor overgewicht?

Voor veel mensen is een belangrijke factor een te hoge inname van energie (voeding) en te weinig beweging. De energiebalans van het lichaam is in evenwicht als er evenveel energie wordt gebruikt als opgenomen via de voeding. De consumptie van voeding met een hoge energiedichtheid (veel vetten, suikers en weinig voedingsvezel) en het eten van grote porties verhoogt de inname van energie. Maar ook psychosociale factoren en emoties kunnen een rol spelen, de sociale en fysieke omgeving of de genetische aanleg.

Meer informatie:

National Kompas Volksgezondheid, 2014.

lees verder »

Hoe kom je van overgewicht af?

Er bestaan veel verschillende diëten, maar vaak zijn deze dieten niet gericht op het aanleren van een gezond voedingspatroon. Vaak zijn ze eenzijdig en bevatten niet alle voedingstoffen die je nodig hebt. Wil je dus blijvend afvallen is het noodzaak om minder en gezonder te eten én meer te bewegen.

Wil je meer tips over afvallen?

Bekijk dan hier hoe je dat het beste kunt doen.

lees verder »

Afdrukken

infokick icon
Infokick: Suiker en overgewicht
Prof.dr.ir. Edith Feskens, hoogleraar Voeding en Gezondheid in de levenscyclus, Wageningen University. 

Prof.dr.ir. Edith Feskens legt uit hoe overgewicht ontstaat en wat de rol van suiker daarin is.

Rol van suiker

  • Suiker bevat 4 kcal per gram, net als eiwitten. Vet bevat 9 kcal per gram en alcohol 7 kcal per gram. Suiker is dus geen specifieke dikmaker.
  • Suiker in combinatie met vet maakt voedingsmiddelen extra aantrekkelijk. Dit is een smaakeffect. Hierdoor ben je geneigd er veel van te eten, pas hier dus mee op.
  • Mensen met overgewicht doen er goed aan hun energie-inname te verminderen. Kleinere porties en minder calorieën is daarbij belangrijk. Dit houdt dus ook in minder calorieën uit suikers.
  • Wees kritisch in het gebruik van suikerhoudende dranken (ook vruchtensappen en gezoete zuiveldranken). De Richtlijnen goede voeding (2015) zeggen hierover: Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken. Suikerhoudende dranken verzadigen minder ten opzichte van vaste voedingsmiddelen met suikers. Hierdoor krijg je snel te veel energie binnen.

Nieuwsbrief: suiker in perspectief

sip39

Voedingsmiddelen die in de winkel een plek krijgen op basis van hun gezamenlijke ingrediënten! Verse tomaten en tomaten in blik, en druiven en wijn die vlak bij elkaar staan! Dat is de ‘supermarkt van de toekomst’. De klant die een product uit het schap pakt en voor de spiegelende schermen houdt, krijgt via sensoren informatie over bijvoorbeeld voedingswaarde, bestrijdingsmiddelen en allergenen. Lees in deze ‘Suiker in perspectief editie 39’ ook de andere verhalen over onderzoek in de supermarkt. 

Nieuwe Infokicks: informatieve filmpjes over suiker

Maakt suiker nu dik of niet? Is suiker verslavend? En waarom zit er eigenlijk suiker in voedingsmiddelen? Om uitleg en antwoord te geven op dergelijke vragen heeft Kenniscentrum suiker & voeding in samenwerking met wetenschappers op dit gebied een vijftal informatieve filmpjes gemaakt.

Bekijk alle infokicks

Informatiemap

informatiemapBent u diëtist, voedingskundige intermediair of beleidsmaker? Dan biedt de informatiemap van Kenniscentrum suiker & voeding u achtergrondgegevens zoals samenvattingen van wetenschappelijke literatuur, verschillende position papers en factsheets. Abonnees ontvangen enkele keren per jaar een update van (delen van) de inhoud.

Vraag gratis aan

deel deze pagina