Suiker in perspectief editie 49 | september 2020

|5 Suiker in perspectief, september 2020 Kunnen we iets leren van kookprogramma’s? “We lieten kinderen van 8-12 jaar een filmpje zien waarin op een leuke manier de positieve aspecten van groenten en fruit gepresenteerd werden,” vertelt dr. Charlotte de Backer. “De controlegroep zag een filmpje over een onderwerp dat niets met voeding te maken had. Na afloop kregen beide groe- pen een vragenlijst. De ‘geheime’ bedoeling achter dit onderzoek was te kijken of de film en vragenlijst hun voedingskeuze zouden beïnvloeden: kozen ze na afloop als bedankje een stuk fruit of een koek? De eerste groep koos vooral fruit, de controlegroep koek. We herhaalden het onderzoek bij 12-16 jarigen. Bij gebrek aan een geschikt filmpje over groenten en fruit voor deze leeftijdsgroep, kozen we er een over gezonde snacks. De tieners die het filmpje over gezonde snacks hadden gezien, hadden wel een grotere neiging om een gezonde keuze te maken, maar kozen in de praktijk net zo vaak voor de koek als de controlegroep.” Kooktelevisie voor volwassenen Jeroen Meus, bekend door zijn kookprogramma en boeken Dagelijkse Kost, is de publieksfavoriet van Vlaanderen. “We onderzochten of volwassenen die zijn kookprogramma’s bekijken anders zijn gaan koken en eten. Wat betreft het eetgedrag konden we geen specifieke correlatie vinden. Mannen gingen er wel vaker door koken. Bij vrouwen was dit niet het geval. Waarschijnlijk doordat de vrouwen die het programma volgden, meestal al van koken hielden.” Gezondheidsvoorlichting moet leuk zijn, niet belerend “We hebben ook een vergelijkende studie gedaan naar de communicatiestijl van Jeroen Meus en van koks die er in hun programma de nadruk op leggen dat hun gerechten gezond zijn. Meus is echt een entertainer, hij is heel vlot en maakt af en toe een grapje. Hij blijft met zijn kookstijl binnen zijn expertise, hij kookt wat lekker is en kijkt niet specifiek naar gezondheid. Er is wel commentaar mogelijk op het royale gebruik van klontjes boter en snufjes zout door de Bourgondische tv-kok. De positieve communicatiestijl van Meus blijkt veel beter aan te sluiten bij het grote publiek dan de met het vingertje wijzende stijl van de koks die gezonde voeding willen promoten. Mensen willen niet alleen iets leren, maar ook vermaakt worden en ze moeten zien dat de voorgestelde gerechten lekker zijn.” Simpel en toch gezonder “Nog een kracht van Jeroen Meus is dat zijn gerechten simpel zijn, dus ook toegankelijk voor mensen die niet gewend zijn om te koken. Zo legt hij bijvoorbeeld duidelijk uit hoe je een ui pelt en snijdt.” De Backer ziet wel mogelijkheden om Dagelijkse Kost in te zetten voor het promoten van een gezonder eetgedrag: “Het zou het beste zijn als diëtisten, die ik als echte voedingsexperts zie, achter de schermen met hem zouden samenwerken. Zo kunnen ze ervoor zorgen dat er meer aandacht voor bijvoorbeeld groenten komt, zonder dat het publiek het door heeft.” Samen eten en ons geluksgevoel Volgens De Backer hebben alle influencers dezelfde opbouw in hun verhalen over voeding: “Ik had één grote vijand (suiker, gluten, lactose, vul maar in) en al mijn problemen zijn opgelost door die vijand te schrappen uit mijn eetpatroon.” Ze heeft hier uiter- aard niets op tegen als het gaat over aangetoonde allergieën. “Maar als je jezelf van alles ontzegt, zoals influencers promoten, isoleer je jezelf. Ik weet niet welk effect dit op de langere termijn kan hebben op bijvoorbeeld je sociale leven. Ik hecht veel waarde aan samen eten met familie of vrienden; dat heeft veel invloed op ons geluksgevoel.” Het boek dat Charlotte de Backer schreef over het belang van eten in gezelschap verschijnt binnenkort: Niet iedereen kan een bizon schieten. Waarom de wereld om zeep gaat als we niet samen eten.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzYzNDc=