Suiker in perspectief editie 42 | juni 2018

op 22 mei jl. op het congres Diagnose Voeding & Gezondheid een workshop over hun reis naar een gevarieerd eetpatroon. Vingerhoets: 'Onze doelgroep zijn gezinnen met 4 tot 10-jarige kinderen. Gezinnen met kinderen in die leeftijd kunnen wel wat hulp gebruiken. Zo’n 72% van de 4 tot 10-jarigen zijn lastige eters. Veel kinderen zeggen bijvoorbeeld nee tegen alles wat groen is.' Janssen vult aan met 'We willen plezier aan tafel brengen en de kinderen niet verplichten maar verleiden. Zo zie je dat kinderen eerder geneigd zijn iets nieuws te proeven en min- der strijd voeren. ‘De Reis van 5’ is voor kinderen aantrekkelijk doordat het aansluit bij de kinderbele- ving met actieve spelelementen en een beloning van gouden dukaten voor de eigen schatkist.' Avonturen beleven Vingerhoets en Janssen vertellen met enthousiasme over hun piratenspel: 'Er zijn drie versies van ‘De Reis van 5’ via internet te koop. Door de getrokken ontdekkingskaarten bezoeken de kinderpiraten een land en beleven daar een spannend avontuur. Een korte tekst trekt de kinderen in een verhaal dat overgaat in een recept die ze met hun ouders moeten maken voor ontbijt, lunch, warme maaltijd of tussen- doortje. De recepten bestaan uit gangbare producten uit de supermarkt en vervangen bestaande maaltij- den. Zo maak je groene zeeslangen van druiven en een coole kikker van erwtjes. Ook de sjoelopdracht is erg populair bij kinderen. Ze maken van een kom- kommer sjoelschijven en moeten die in de openge- sperde mond van iemand aan de ander kant van de tafelrand schuiven’ (zie illustratie op pagina 12). Populair Het piratenspel van Janssen en Vingerhoets is po- pulair. Het is gelanceerd in de Efteling, verkozen tot Rabostarter van het kwartaal en is door Jumbo-su- permarkten gebruikt in een 18-weekse campagne. Ook is het spel erkend door het RIVM als een goed onderbouwde interventie. Alle hens aan dek bij de reis naar een gevarieerd eetpatroon |13 Suiker in perspectief, juni 2018

RkJQdWJsaXNoZXIy NzYzNDc=