logo

 Onderzoek         Contact  FAQ

Nieuwe beweegrichtlijnen Gezondheidsraad

De Gezondheidsraad publiceerde op 22 augustus 2017 nieuwe beweegrichtlijnen, waarin de recente wetenschappelijke inzichten over de relatie tussen bewegen en gezondheid verwerkt zijn.

Voldoende bewegen verkleint het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en depressieve gevoelens. Bij ouderen verlaagt bewegen bovendien het risico op botbreuken en verbetert het de loopsnelheid en spierkracht. Ook voor kinderen is voldoende beweging belangrijk, omdat het de kans op depressieve symptomen vermindert en het de botkwaliteit, spierkracht en fitheid verbetert.    

De Gezondheidsraad adviseert daarom de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport te stimuleren dat mensen blijvend meer bewegen en minder stilzitten. Er is namelijk veel gezondheidswinst te boeken als Nederlanders meer zouden bewegen.

De beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen luidt als volgt:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • En: voorkom veel stilzitten.

Voor kinderen van vier tot en achttien jaar geldt de volgende beweegrichtlijn:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens elke dag een uur aan matig intensieve inspanning. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens driemaal per week spier- en botversterkende activiteiten.
  • En: voorkom veel stilzitten.

 

beweegrichtlijnen figuur1

(klik op de afbeelding om te vergroten) 

De raad adviseert om de nieuwe richtlijnen in de plaats te laten komen van de oude Nederlandse Norm Gezond Bewegen, de Fitnorm en de Combinorm. Volgens cijfers van het RIVM haalt ruim de helft van de volwassenen en kinderen de nieuwe richtlijnen niet. Er is volgens de Gezondheidsraad meer inzicht nodig in de factoren die mensen helpen of juist belemmeren om genoeg te bewegen.

Bron: Gezondheidsraad, Beweegrichtlijnen 2017

Nieuwsbrief: suiker in perspectief

suikerinperspectief40

De tweede editie nummer 40 van Suiker in Perspectief besteedt veel aandacht aan het Koolhydratencongres dat op 28 september 2017 in Utrecht is gehouden. ‘Dialoog over koolhydraten’: een ochtend- en middagprogramma met 7 sprekers en een paneldiscussie. U leest een kort verslag van alle programmaonderdelen, met de mogelijkheid om steeds door te klikken naar de website van Kenniscentrum suiker & voeding voor de ’longread’. Lees ook de interviews met prof.dr. Rob Markus – bijzonder hoogleraar Neuropsychologie (Maastricht University) - die antwoordt op de vraag of koolhydraten stress kunnen verminderen, en met onderzoeker Dianne van Dam. Thema: huisartsen en geneeskundestudenten die meer willen weten over gezonde voeding  en leefstijl.

Nieuwe Infokicks: informatieve filmpjes over suiker

Maakt suiker nu dik of niet? Is suiker verslavend? En waarom zit er eigenlijk suiker in voedingsmiddelen? Om uitleg en antwoord te geven op dergelijke vragen heeft Kenniscentrum suiker & voeding in samenwerking met wetenschappers op dit gebied een vijftal informatieve filmpjes gemaakt.

Bekijk alle infokicks

Informatiemap

informatiemapBent u diëtist, voedingskundige intermediair of beleidsmaker? Dan biedt de informatiemap van Kenniscentrum suiker & voeding u achtergrondgegevens zoals samenvattingen van wetenschappelijke literatuur, verschillende position papers en factsheets. Abonnees ontvangen enkele keren per jaar een update van (delen van) de inhoud.

Vraag gratis aan

deel deze pagina